Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Yme samarbeider med norske up and coming kunstnere
(Foto: Ignat Wiig)

Yme Universe gjør samarbeid med ni unge, norske kunstnere

– Vi synes at den tradisjonelle modellen med to store kolleksjoner ikke passer vårt konsept og våre kunder, forteller Yme-sjef Kenneth Hjertum.

Torsdag formiddag slippes det første av totalt ni slipp der Oslo-butikken Yme Universe samarbeider med unge talenter som bruker plagg som lerret.

Først ut er den Berlin-baserte kunstneren Constance Tenvik.

Hun er kjent for sitt pastellfargede, in-your-face-univers med rare, tidvis gjenkjennelige karakterer. Hun har hatt soloutstillinger på Astrup Fearnley og Kunstnernes hus i Oslo, i Stockholm, Livorno i Italia og i Basel i Sveits, og designet både tepper og tapeter for internasjonale selskaper.

– Jeg mener Yme er Oslos svar på Dover Street Market i London eller Voo store i Berlin. En gang gikk jeg ut derfra med en sølvboblejakke og sølvbukser fra Maison Martin Margiela, sier Tenvik på telefon fra Berlin.

– Man kan være ganske sikker på at man kan gå inn der og finne noe kult. Jeg føler de tør å ta sjanser også. Det er blitt min go-to i Oslo.

Les også: Holzweiler forteller Melk om nytt storkonsept

Yme: – En viktig del av vårt community

– Vi synes at den tradisjonelle modellen med to store kolleksjoner ikke passer vårt konsept og våre kunder, sier Kenneth Hjertum, leder og medgrunnlegger av Yme til Melk & Honning.

– Vi har kunder som hele tiden etterspør nyheter og variasjon. Med disse ni samarbeidene kan vi utvikle vårt community, drive kreativitet samtidig som vi støtter unge artister og talenter.

Samarbeidet har fått navnet Yme Fraction, og har ifølge Hjertum ligget i kortene siden tidlig 2020.

–  Vi har jobbet med artister, kunstnere og talenter siden Yme ble startet, og dette har blitt en viktig del av vårt community, forklarer han videre.

– Perfekt når man står i køen på Berghain og skal danse, mener Constance Tenvik

Tenvik, som har bodd mellom Oslo og Berlin de siste årene, har nå et art residency i den tyske byen ved Studio 11 via Billedhuggerforeningen. Under lockdown har hun underholdt sine nesten 9000 Instagram-følgere med vogueing-inspirerte dansesnutter foran maleriene sine.

Samarbeidet med Yme kom i gang før korona og lockdown var et faktum.

– Det begynte med at jeg solgte et av kunstverkene mine som plakat via Yme Art Posters. Planen var egentlig å lage en helt enkel t-skjorte, men siden jeg har jobbet en del med tekstil tidligere tenkte jeg: «Hadde det ikke vært spennende å gå litt mer bananas?»

– Det ekspanderte litt før vi fant en måte å lage en kolleksjon med streetwear.

Resultatet er en sort og en lilla joggedress med «I am double» brodert i rødt og hvitt. Det er basert på et kunstverk Tenvik lagde for å vise kontrastene som finnes i henne, polariserende følelser og meninger, lys og mørke.

– Jeg så for meg at denne kunne være perfekt når man står i køen på Berghain og skal danse. At man kunne bruke disse på reise, når man var sosial, når man vil se fresh ut og være behagelig. Jeg så ikke på det som kosebukse, men det er klart man kan bruke det som det også.

Constance Tenvik har laget denne joggedressen for Yme
Bilde: Viktor Herak
Constance Tenvik har laget denne joggedressen for Yme
Bilde: Viktor Herak

– Selv liker jeg å ha på hæler og smykker og sånn sammen med joggedressen.

Dette er første gang den norske kunstneren gjør en kleskolleksjon.

– Det handler om å tilgjengeliggjøre kunsten min for de som kanskje ikke har mulighet til å kjøpe det til vanlig. Det blir veldig spennende nå at folk ha det på seg, spesielt de som ikke pleier å gå på utstillinger og sånne ting. At de også kan bære med seg en bit av det universet.

Les også: Internasjonal motesuksess lanserer loungewear

Sjelen versus beistet

Da hun først startet å jobbe med kolleksjonen, var hun midt oppi soloutstillingen på Astrup Fearnley. I forbindelse med det hadde hun lest Xavier de Maistres A journey around my room, som hun ble sterkt inspirert av på det tidspunktet. Den handler om å ville reise ut i verden, men være fanget i et rom. I hans tilfelle var det grunnet husarrest.

For Yme har hun også laget en t-skjorte med «Soul vs. beast» brodert på, med et tankekart basert på de Maistre sin bok på ryggen.

– Nå har vi jo alle mer eller mindre sittet i husarrest på grunn av korona. Lite visste jeg at jeg skulle komme med et sånt frampek, ler hun.

– Jeg liker at plaggene har mange lag. At de funker selv om man ikke nødvendigvis kjenner til bakgrunnen og bare liker de doble ansiktene og teksten, men at man også kan gå dypere inn i det. Kanskje oppdage ting som finnes andre steder i kunstnerskapet mitt.

Soul vs. beast handler ifølge Tenvik om å lytte til sitt indre beist, den impulsive delen som vil ha kjapp belønning, eller sjelen, som ønsker at man tar gode, langsiktige beslutninger. At man spiser sjokolade til frokost og ser på Netflix, eller heller lager en god frokost og tar en lang joggetur.

– Dette er nok noe man har kjent på litt ekstra under lockdown. Fordi man ikke har hatt de holdepunktene eller møteplassene i livet som tidligere, så blir det enda mer opp til en selv. Hva man får ut av dagen og sånne ting.

Constance Tenvik har laget denne t-skjorten for Yme
Bilde: Viktor Herak

En moteverden i krise

På spørsmål om hvor hun føler kunsten ender og moten begynner – og omvendt – påpeker hun at kunst for kunstens skyld også finnes innen mote.

– Da er det gjerne tapsprosjekter. Haute couture for eksempel er jo gjerne finansiert av parfymeproduksjonen til motehuset eller liknende, for at det skal være levedyktig.

– Også tenker jeg at de som har jobbet bra med det, si tidlig Vivienne Westwood eller Alexander McQueen, makter å få oss til å sitte å gråte i kinosalen når vi ser hvordan de har skapt det. Det sier jo mye.

Selv har hun jobbet kompromissløst med rom og materialer i en årrekke.

– Jeg tror på mange måter moteverden trenger kunstnerne mer enn omvendt. Moteverden er i en slags krise eller overgangsfase, der hvordan de store aktørene skal gjøre ting kommer til å forandre seg drastisk. Det er nok derfor moteverden sikler sånn på kunstverden om dagen, fordi de vet at at de må gjenskape seg. Tenke nytt.

Hun mener ikke klærne hun har skapt for Yme er kunst.

– Nei, det er en slags folkeliggjøring av kunstnerskapet mitt. Men samtidig er det klær til å gå med, som er behagelige og kan vaskes i maskin. Det er ikke kunst, men det er kunstnerisk.

Bilde: Viktor Herak
Bilde: Eva Al Desnudo

Håper å se Erykah Badu i joggedressen

Tenvik forteller til Melk & Honning at hun har mye på tapetet fremover.

– En gruppeutstilling i Stockholm, et hemmelig prosjekt i Frankrike, noen skisser for skulpturer som jeg håper skal bli noe av og en utstilling i Oslo på et nystartet galleri til våren.

– Så det er mange grunner til å holde seg inne og male.

Selv har lockdown hatt en sterk innvirkning på hennes egen klesstil.

– Jeg har gått i butikken i helt ville outfits og pyntet meg mye. Jeg tror man kan endre tankesettet sitt på den måten. Om jeg virkelig pynter meg for å gå en tur med en venn, så kan jeg love deg at vi begge blir oppløftet av det! Så jeg har absolutt steppet det opp litt fordi jeg har trengt det.

Drømmepersonen å se i en av Yme-joggedressene er Erykah Badu.

– Jeg håper det blir mest mulig variasjon i hvem som velger å ha de på seg, også i alder.

– Min far er blant annet litt ute etter den lilla varianten.

Les også: Nordmann står bak en av årets mest googlede kjendis-looks

Siste saker

Mest lest nå
Les mer