Foto: Kolours Jewelry/Pernille Haugen

Norske Kolours Jewelry kjøpes inn av Net-a-Porter

– Solgte flere av våre dyreste styles i løpet av de første 24 timene. Det mente teamet på Net-a-Porter var veldig uvanlig for et nytt og ukjent merke.

Magnus Thorud hadde hatt suksess i en årrekke med moteagenturet Blender da han snublet innom en fabrikk som drev med fargede diamanter i 2015. En gnist ble tent og han startet så smått Kolours Jewelry. Tidlig i 2020 skulle luksussmykkemerket lanseres for full guffe på det norske markedet – og så kom korona. Alt ble lagt på is.

Da Melk & Honning møtte Thorud i London i mai 2021, fortalte han at bråstansen egentlig bare var positiv.

– Jeg fikk tenkt meg nøyere om angående konseptet, bearbeidet det. Det har ført til at jeg har investert enda mer i det, på alle mulige måter, og også endret en god del. Markedet sa jeg burde lage «billige» ting. Jeg ville ikke det. Jeg ville lage noe jeg var stolt av.

Magnus Thorud hjemme i London. Foto: Anna Rosova

Sammen med sin tidligere kollega hos Blender Agency, Christian Holler, som nå driver det globale agenturet Holler360, har han klart å skaffe viktige møter med noen av verdens største luksusnettbutikker.

– På ønskelista vår ligger ti retailere vi vil havne hos innen 2023. Så langt har vi klart å lande fem av disse og jobber mot de fem siste.

På lista var blant annet Browns Fashion, Mr. Porter, Dover Street Market og Moda Operandi. Alle disse la ifølge Thorud inn ordre med en gang de fikk se smykkene og selger nå merket hos seg.

Nå har også luksusnettbutikken Net-a-Porter kjøpt inn Kolours Jewelry.

– Da vi lanserte hos Mr. Porter (herreversjonen av Net-a-Porter, journ.anm) i desember var vi så heldige å ha såpass bra suksess at Net-a-Porter-teamet ble nysgjerrige. De kom og så kolleksjonen i mars. Tilbakemeldingen var at konseptet tilførte noe de manglet, så de la inn en ordre for lansering høst 2022.

Les også
Vårens kuleste skotrend: 9 ballerina-sneakers vi ønsker oss nå

Thorud påpeker at Net-a-Porter er verdens største online plattform innenfor fine jewelry.

– De er eid av Richemont group som igjen eier Piaget, Cartier og Van Cleefs. Så deres største satsning etter Covid har vært fine jewelry, ettersom de hadde en kjempeøkning i 2020 og 2021.

Under pandemien ble det kjent at luksusnettbutikken også hadde kjøpt inn det norske smykkemerket Pearl Octopussy. Nå det gjelder klesmerker fra vårt langstrakte land fører de Holzweiler, Envelope1976 og We Norwegians.

Norske Kolours Jewelry kjøpes inn av Net-a-Porter
Kolours Jewelry. Foto: Anna Rosova

– Dette vil være en fantatisk døråpner for Kolours, spesielt i USA som er deres største marked. Vi jobber per i dag med fremtidige lansereringer av ekslusive kolleksjoner som kun vil bli solgt via Net- a-Porter.

På spørsmål om hva han kan si om salgstallene hos Kolours så langt, forteller Thorud at fine jewelry er en litt annerledes type business enn det han er vant til i mote.

– Alt tar lengre tid og butikkene tenker mye mer langsiktig før de gjør en vurdering om ting funker eller ikke.

– Men vi hadde en fantastisk lansering fredag, der vi solgte flere av våre dyreste styles på de første 24 timene. Blant annet to kjeder til nærmere 200 000 kroner og en ring til 90 000 kroner. Det mente teamet på Net-a-Porter var veldig uvanlig for et nytt og ukjent merke. De har derfor sendt inn nye bestillinger på flere av våre toppmodeller kun få dager etter lansering.

Norske Kolours Jewelry kjøpes inn av Net-a-Porter

– Da vi lanserte med Dover Street Market London i mai, var vi heldige og hadde samme reaksjon der. Noen av de dyreste smykkene ble solgt i løpet av de første ukene, noe som førte til at de ville lansere Kolours i alle deres fem butikker globalt.

Les også
Sesongens fineste kjoler til bryllup

Når det gjelder prosjekter fremover, har Thorud mye på gang.

– Vi har et stort privat event med Browns i oktober, som blir vår første gang der vi gjør en takeover med presse og kunder i London. Vi lanserte på Dover Street Market i New York i august og har en stor utstilling der som slippes under moteuka i byen i september.

– Der vil de dyreste smykkene vi noen gang har produsert vises frem. Disse ligger på rundt 500 000 for et smykke.

– Så skal vi lansere på DSM i Los Angeles i november, noe jeg ser frem til. Og hos noen nye store tungvektere som vi kommer til å gjøre unike kolleksjoner og samarbeid med. Mye morsomme prosjekter altså!

Les også: Hva skjer med bærekraften hos Envelope1976?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer