Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik blir Black Friday i år
Foto fra «Confessions of a shopaholic»

Norske kjøpesentre dropper Black Friday på grunn av korona, men kjører på med Black Week

Er for mange den største enkeltdagen i året omsetningsmessig.

På grunn av koronaviruset oppfordres forbrukere i år til å begynne med julegavehandelen mye tidligere enn før, for å unngå høyt trykk i butikkene, lange køer og tettpakkede folkemengder.

De siste årene er Black Friday for flere blitt et kjært shoppingkonsept, hvor mange står i lange køer fra tidlig om morgenen for å sikre seg kupp, julegaver og ikke minst – gjøre impulskjøp. Det går ikke særlig godt overens med smittevernsråd midt i koronapandemien.

Sandvika Storsenter har derfor valgt å droppe Black Friday. For et av Norges største kjøpesentre blir Black Friday, som i år går av stabelen 27. november, gjort om til Black Week istedenfor, skriver Budstikka (bak betalingsmur).

Det har de siste årene vært diskusjoner om den elleville shoppingdagen full av sterkt reduserte priser bør fases ut, ettersom den ikke står i stil med det økende fokuset på bærekraft. Flere motemerker og butikker har tidligere boikottet Black Friday.

Kommer de andre kjøpesentrene til å droppe konseptet? Eller ser de muligheter for å utvide dagen med en hel uke? Handler det egentlig bare om korona?

– Ikke aktuelt å avlyse Black Week

– Gitt situasjonen vi står med koronapandemien så har vi måttet tenke helt nytt rundt Black Friday, som historisk har vært en stor dag her på Sandvika Storsenter, sier Kathrine Ingerø, senterdirektør ved Sandvika Storsenter til Melk & Honning.

– I samråd med senterets markedsråd har vi derfor besluttet å erstatte Black Friday med Black Week med utvidet åpningstid mandag til fredag i uke 48 til klokken 22. Det vil være tilbud alle dager slik at vi får spredt handel og kundebesøk utover flere dager.

– Hvor stor del av omsetningen deres utgjør Black Friday vanligvis?

– I 2019 omsatte Sandvika Storsenter for 3,26 milliarder kroner. På Black Friday alene omsatte vi for 45 millioner kroner. Dagen var den største enkeltdagen i 2019 og sto for 1,38 prosent av årsomsetningen.

– Omsetningen på Black Friday var i fjor ned 2,6 prosent mot Black Friday i 2018, som forklares med at mange leietakere allerede i 2019 kjørte Black Week. Ser man imidlertid på omsetningen i hele uken i 2019, så var den 10 prosent høyere enn Black Friday-uken i 2018. Så, Black Week er med andre ord ikke et nytt konsept hverken for kunder eller butikker her på Sandvika Storsenter.

Les også
Rett fra CPHFW: Fine Chaos AW25
Hvordan blir Black Friday i år?
Kathrine Ingerø. Foto: Mona Ødegård

Ingerø forteller at mer enn 2000 mennesker har sitt virke på senteret, og de er svært opptatt av å bevare disse arbeidsplassene.

– Det har derfor ikke vært aktuelt for oss å avlyse Black Week, og dermed servere hele denne store handelsanledningen på sølvfat til våre fysiske og digitale konkurrenter. Men, det er svært viktig for oss å gjennomføre aktiviteten på en måte som ivaretar smittevernet på en god måte.

– Handler valget deres kun om korona og smittevernhensyn, eller er dette også en mulighet til å forlenge denne dagen, som det allerede har vært mye diskusjoner rundt de siste årene i forhold til bærekraftstendensen med å unngå impulskjøp og et høyt forbruk?

– Black Week er ikke et nytt konsept for mange av leietakerne her på Sandvika Storsenter. Nytt av året er imidlertid at vi fra senterets side kjører Black Week. Black Friday markerer som kjent starten på julehandlene, og vår erfaring er at kundene leser seg opp på tilbudene i forkant og benytter anledningen til å gjøre gode julegaveinnkjøp.

Lar butikkene selv bestemme

– Kjøpesentrene våre i Oslo og Bærum har lagt opp til at det er opp til butikkene om de vil markere Black Friday eller Black Week, eller ikke. Vi har ikke lagt noen retningslinjer for at butikkene må kjøre tilbud, sier Elisabeth Selvik Hjelle, markeds- og kommunikasjonsrådgiver i KLP Eiendom til Melk & Honning.

Dette gjelder for Fornebu S, Paleet, Byporten og Glasmagasinet som alle ligger i Oslo og Bærum, og Hvaltorvet i Sandefjord.

– Vi er opptatte av å spille på lag med små og store leietakere. Og vil ved siden av å støtte de som gårdeier, selvsagt også ønske at de klarer å holde omsetningen oppe i vanskelige tider. Derfor får de enkelte butikkene selv bestemme hvilken strategi de ønsker for slagskampanjen.

Hvordan blir Black Friday i år?
Elisabeth Selvik Hjelle. Foto: KLP Eiendom

– Hvor stor del av omsetningen deres utgjør Black Friday vanligvis?

– Vi går ikke ut med tall for enkeltkampanjer. Men på generell basis kan man si at dette vil for enkeltaktører utgjøre en viktig start på julehandelen. Det er vanskelig å vite i disse tider, når julehandelen strekker seg over lengre perioder for retailbransjen dette året, hvordan det til slutt vil slå ut.

– Finnes det noen alternativer?

– Bransjen generelt fokuserer mye på gjenbruk og bærekraft. Samfunnet generelt krever dette og vi ser jo at dette er en retning å skulle skjele til. Dette er ikke lengre en trend, men viktige fokusområder for oss alle.

Les også
Vixen awards 2025: St. Sunniva med stikk til influensere

– Ser de fleste ønsker å gjennomføre Black Friday

Kaia Kongsli, Head of marketing ved Steen & Strøm, bekrefter overfor Melk at de gjennomfører Black Friday i år.

– Historisk sett har denne strukket seg over litt flere dager, og det gjelder også i år. Som Norges fremste varemagasin kan vi tilby kundene ettertraktede merkevarer og produkter. Og det vil være svært gode muligheter for å gjøre gode kjøp, sier Kongsli og fortsetter;

– Vi har sikker handel i fokus, og Black Friday vil derfor starte torsdag morgen og avslutte lørdag kveld.

– På hvilken måte påvirker koronapandemien valget deres?

– Vi er inne i en krevende tid for butikkbransjen. Så vi håper og tror at Black Friday vil bli en positiv opplevelse for kundene.

Hvordan blir årets største shoppingdag?
Kaia Kongsli. Foto: Anton Soggiu

– Med flere dager med tilbud, håper vi at besøkende kan føle at det er trygt å handle hos oss, og vi har iverksatt nødvendige sikkerhetstiltak for å sikre dette. Alle våre ansatte skal bruke munnbind, og for kundene oppfordrer vi til bruk av munnbind.

Hun forteller at Black Friday generelt sett «er en god dag med omsetning, også av fullprisvarer».

– Hva ser dere for dere å tape hvis dere eventuelt avlyser denne dagen?

– Det har ikke vært vårt fokus å regne på det. Vår oppgave er å være en god partner for butikkene og gi støtte rundt det butikkene våre ønsker. I år ser vi at de fleste ønsker å gjennomføre Black Friday, og da skal vi bidra til å gjøre det til en god og trygg opplevelse for alle parter.

Les også
Vårmote med Ingrid Repaci

43 millioner i omsetning på én dag i Bergen

Også Lagunen Storsenter i Bergen kommer til å kjøre Black Week i år.

– Gjennom hele uken i slutten av november vil det være tilbud, men det blir ingen kortvarige kampanjer som for eksempel timestilbud, sier Tone Havneraas, senterleder på Lagunen til Melk.

– På hvilken måte påvirker koronapandemien valget deres?

– Smittevern trumfer alt. Vi har stort fokus på at vi tar vår del av jobben og deltar i smittebegrensningen. Typiske tidsbegrensede kampanjer utgår, og erstattes med nye tilpassede kampanjer som legger opp til å spre handelen utover.

Hvordan blir årets største shoppingdag?
Tone Havneraas. Foto: Morten Wanvik.

Havneraas forteller at Black Friday «er blitt årets høyeste omsetningsdag».

– I 2019 ble det all time high med over 43 millioner kroner i omsetning på én dag.

Hun mener det er umulig å si hva de vil tape på å avlyse dagen.

– Status på smittenivå spiller helt opplagt inn på folks handlemønster. Butikkene jobber iherdig med å finne gode løsninger på gjennomføring av tilbud gjennom denne uken.

– Vi er med så lenge konkurrentene er med

Storo Storsenter skal i år ha Black Week. Det bekrefter senterleder Unni Merethe Aasgaard til Melk.

– Vi må spre handelen, og vil derfor utvide åpningstidene våre, sier hun.

Aasgaard ønsker ikke å oppgi tall, men forteller at Black Friday har vært en stor handledag tidligere.

– Vi har ingen planer om å avlyse Black Friday. I år blir den en del av Black Week med de samme åpningstidene som uken ellers. Det har så langt vært en forventning om at varehandelen skal markere dette, så vi er selvsagt med så lenge konkurrentene er med, avslutter hun.

Tidligere Norwegian Fashion Outlet i Vestby, nå Oslo Fashion Outlet, er kjent for sin elleville Black Friday-gjennomføring. Fra grytidlig om morgenen av har shoppingsultne kunder stått i kø for å sikre seg motegodbiter fra outleten. Hvordan aktøren skal gjennomføre årets Black Friday, er uvisst.

Det har foreløpig ikke lyktes Melk & Honning i å få kommentarer fra Oslo Fashion Outlet i Vestby eller CC Vest på Lilleaker i Oslo.

Les også: Innbrudd i klesbutikk i Oslo

Siste saker

Mest lest nå
Les mer