Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kashmina fyller ti år i år
Alle foto: Kashmina

Norske Kashmina fyller ti år i år

Men mens gründeren var på jordomseiling, holdt Kashmina på å gå dukken her hjemme.

Det er lenge siden ull var noe stikkende og kløende man helst ville unngå. Norske Kashmina med gründer Monica Bergem i spissen designer og produserer utelukkende myke plagg i 100 prosent kasjmirull.

Med popup-shops som en del av sin forretningsmodell, har merket i dag to butikker i Oslo og Drøbak. Merket som hevder å være det største norske merket innen luksusull og kasjmir, fyller ti år i år og sikter på internasjonal utvidelse.

Til tross for at mange kjenner til Kashmina, er det få som vet om den spesielle gründerhistorien bak merket.

– Når man er blitt 46 år, så har man jo rukket å nå noen mål i livet. Jeg er nok en av dem som har vært glad i å sette meg mål, og deretter jobbe for å nå de. Jo tøffere mål, dess mer motivert blir jeg, sier Monica Bergem i Kashmina til Melk & Honning.

Hun tok det hun selv kaller en «usedvanlig lang utdannelse», med lærerutdanning innen idrett og IT og hovedfag i plantefysiologi og bioteknologi, før hun avsluttet tolv år på ulike universiteter med en doktorgrad i molekylær genetikk på NMBU i Ås, der hun jobbet med kloning av husdyr. I løpet av forskningskarrieren der hun blant annet fikk lede Norges største satsing på bioteknologi, og hadde totalt ti år som seniorrådgiver i Forskningsrådet.

Monica Bergem
Monica Bergem i Kashmina.

Den karrieren valgte hun etter hvert å hoppe av for å følge en annen drøm. Å skape noe eget.

I 2011 startet hun Kashmina, på grunn av forkjærligheten for naturfiber generelt – og for kasjmirull spesielt.

– Parallelt med at vi bygget Kashmina, planla min lille og nysgjerrige familie å dra på et veldig stort natureventyr og være borte i tre år. I 2018, etter åtte års planlegging, kastet vi loss fra Drøbak, mannen min, datteren min på fem år og jeg, og dro på jordomseiling i vår 44 fots seilbåt Mamosa, oppkalt etter Martin, Monica og Sanna.

De seilte fra Drøbak, gjennom Europa til Kanariøyene, krysset Atlanteren, hadde noen måneder i Karibien, seilte til Panama, gjennom Panamakanalen, ut til Galápagosøyene og til Fransk Polynesia i Stillehavet.

Jordomseiling
Monica med mannen Martin og datteren Sanna på jordomseiling.

– Der seilte vi og levde et enkelt og helt fantastisk liv på planetens vakreste øyer og atoller. Men mens vi var borte skjedde det mye med Kashmina hjemme.

For det gikk ikke så bra at gründeren slapp taket, til tross for mange års planlegging, ny ledelse og nytt styre. Så etter halvannet år på havet, måtte Mamosa-crewet legge igjen seilbåten i Stillehavet og i all hast fly hjem for å redde bedriften, som var helt på dunken.

– Det var en hard omstilling å gå fra et klokkeløst seilliv og hjem til Airbnb-liv, ettersom huset var leid ut. Etter «vanvittig intens jobbing», kom Kashmina opp og nikket igjen vinteren 2020. For så å oppleve at koronapandemien smalt.

Jordomseiling
Gründeren måtte dra fra dette for å redde bedriften hjemme i Norge.

I dag har merket 15 ansatte fordelt på hovedkontoret i Drøbak, to brandstores i Oslo og Drøbak, samt pop-ups som flyttes rundt etter sesong. Til sommeren åpner de pop-up i Kragerø og Arendal.

Kasjmir oppdaget Monica for første gang da hun var i 20-årene.

– Jeg begynte sakte, men sikkert å kjøpe plagg etter plagg, etter hvert som jeg fikk bedre økonomi. Jeg var enormt fascinert av å endelig ha funnet ull som ikke klødde, og at jeg selv, med så sensitiv hud, kunne ha ullen rett på kroppen.

– At kasjmiren varmer mer enn all annen ull og både puster og isolerer rundt hud på en helt fantastisk måte, synes jeg var noe som måtte deles. Det å kjenne kasjmir, den såkalte handfeelen som det heter i kashmirbransjen, betyr alt. For mykere materiale finner du ikke. Det må være det nærmeste man kommer å berøre en sky, sa en bekjent en gang.

Kashmina fyller ti år i år
Monica falt for handfeelen til kasjmir i 20-årene.

Merket har valgt å holde på tanken rundt renhet i materialer, og bruker kun 100 prosent ren kasjmirull.

– Vi kommer forhåpentligvis aldri til å falle for fristelsen det er å laget blandingsmaterialer. Jeg synes det er viktig å være tro til det vi står for.

Som biolog har hun en ømhet for natur og dyr, som hun har tatt med seg inn i merket, som jobber kontinuerlig med å bli bedre i alle ledd i næringskjeden. Det gjør de blant annet med å stille krav til samarbeidspartnerne ved de to fabrikkene i Indre Mongolia og Hebei i Kina. Ullen gres av manuelt med kam, en tradisjonell prosess og teknikk som er rask og helt smertefri for geitene.

– Vi er stolt av å være et brand som designer plagg som folk beholder i skapet og bruker i mange år. Plagg som blir de beste man har i skapet. Vi har klart å lage såkalte garderobefavoritter, eller yndlingsplagg om du vil.

– Selv føler jeg også en trygghet i at våre design produseres på en skånsom måte, der råvaren vår er fornybare naturfibre, og selve produksjonsprosessen tar hensyn både til naturen, dyrene og menneskene involvert. Det har alltid vært viktig for meg, men nå er det også blitt ekstremt viktig i bransjen og tiden vi lever i. Og det synes jeg er veldig fint.

Kashmina ti år
Kashmina lager klær i 100 prosent ren kasjmirull.

Kashmina feirer 10-årsjubileet med en utvidet kolleksjon mange nye farger – inkludert neon og dyreprint, og har flere designsamarbeid som lanseres til høsten.

– Norge er et utmerket sted å bygge en kasjmirbedrift

Monica mener at Kashmina er det største kasjmirmerket i Norge i dag – noe hun selv er temmelig overrasket over.

– Jeg hadde ikke trodd at mitt lille elsk-prosjekt ville komme til å etablere seg så raskt med en relativt stor kolleksjon, enorm lojale kundegrupper og mangfoldig tusen følgere på sosiale medier. Så det er veldig stas. Det har gjort at vi har proffet oss over årene, slik at vi kan levere det vi skal på design, kvalitet og kundeservice, samtidig som vi rigger for ytterligere utvikling.

Hun mener Norge er et utmerket sted å bygge en kasjmirbedrift.

Kashmina fyller ti år i år
Merket lager tidløse plagg.

– Vi har et klima som tilsier at vi bør bruke ull året rundt, så kasjmir i Norge er slett ikke et sesongprodukt, slik mange kanskje tror. Vi selger like mye kasjmir på sommeren som på vinteren, ofte mer. For folk liker å sitte ute på vår- og sommerkveldene og de fryser naturligvis. Kveldene kan jo være ganske kjølige, og flere og flere har forstått at de bør butte ut den forurensende fleecen.

– Kasjmir er som et behagelig og vakkert varmeteppe. I tillegg er vi nordmenn så heldige at vi som befolkning er svært velstående. Folk flest har faktisk råd til å kjøpe et plagg fra oss mener hun.

Kashmina har lenge jobbet med internasjonalisering. Fra før har de egen internasjonal nettbutikk, og sender pakker til hele verden daglig.

– Vi ønsker imidlertid å gå mer grundig til verks, og jobber nå med en strategi for fremdrift. Internasjonalisering er, som mange vet, både kompetansekrevende og kostbart. Så vi har bestemt oss for å gi oss selv dette tiåret. Vi har først satset på land og befolkning som ligner på Norge med tanke på klima og kultur, men det er kun fordi det er de mest «lavthengende fruktene».

Planen er å gjøre større analyser og gå frem basert på andre kanskje mer meningsfulle kriterier fremover. De har også kartlagt kasjmirbransjen på globalt nivå, studert suksesskriteriene til andre merker og vil forsøke å finne sin plass i dette bildet.

Historien bak dette gullmerket
Folk flest har råd til å kjøpe Kashmina, mener gründeren.

– Innen 2030 er målet å være blant de sterkeste kasjmirbrandsene i Europa. Det ligger et enormt potensiale der ute, og vi har tro på at vi kan nå dette ved å holde fokus på kvalitet i alt vi gjør og samtidig bygge sten for sten, som kanskje er det vi er best på.

I høst åpnet Kashmina sin første permanente butikk i Oslo, i beryktede Prinsens gate.

Med mange måneder koronastengt har de enda ikke opplevd noen normal, men har lang erfaring fra området via pop-ups, med kjennskap til potensialet.

– Og Prinsens gate er en perfekt plassering i byen for akkurat Kashmina. Her er vi eksponert for både byens borgere og turismen, og vi ligger i samme strøk som brands vi både beundrer og identifiserer oss med. Vi må bare få tilbake en normal.

Hun forteller at korona har vært hard mot alle butikkene deres.

Kashmina i Oslo sentrum
I høst åpnet Kashmina ny butikk i Oslo sentrum.

– I den verste lockdownen i vinter, hadde vi tre stengte butikker i Oslo, Drøbak og Geilo, og det har vært – og er fortsatt, utrolig krevende med permitteringer, reduserte lønninger og alt annet som må til for å kutte kostnader når inntektene er minimale.

Heldigvis har merket lang erfaring med e-commerce, mener gründeren, og forteller at de har drevet nettbutikk siden oppstarten, og klarer dermed å veie opp noe for de tapte inntektene.

– Men naturligvis ikke i nærheten av det vi egentlig burde. Vi krysser fingrene for en solrik og herlig vår der folk vil ut i byen, se folk, shoppe, leve og bruke alle oss mindre aktørene som så lenge har sittet på gjerdet og bare lengtet etter å få åpne dørene igjen. Vi er så mange nå som virkelig trenger lysere tider, og heldigvis ser det ut til at det nærmer seg.

Les også: Bli med på innsiden av resell-markedet for sneakers

Siste saker

Mest lest nå
Les mer