Norske Jeenu har allerede gått 16 visninger så langt i år

Publisert:

Del innlegg:

De norske herremodellene fortsetter å imponere.

Sesongens herremoteuker er over, og skal vi tolke starte på fashion week-sesongen har norsk modellbransjen enda et godt år fremfor seg. Herremodellene fortsetter nemlig å imponere på den internasjonale catwalken.

Mer mangfold

– Motebildet har fått mange ulike aktører med veldig forskjellig smak når det kommer til modeller. Det hjelper jo selvsagt på mangfold da det er mer rom for å vise seg frem. Samtidig blir det også vanskeligere ettersom flere ser etter spesifikke modeller, noe som gjør at ikke alle passer alt, forteller modellagent ved Team Models, Alexander Norheim til Melk & Honning.

– Alt i alt så håper jeg at mangfold ikke er en trend, men en riktig forandring i bransjen. Vi prøver i hvert fall å pushe ved å vise et bredere spekter. Men det handler mest om å fremme personer basert på talent og ikke farge, fasong og så videre.

Sikret seg plass på prestisjetung modelliste

Blant de norske modellene som har markert seg under sesongens herremoteuker er modellstjerneskuddet Jeenu Mahadevan. Han har allerede gått hele 16 visninger i år. Det har skaffet han en plass på listen over herremodellene som har gått flest visninger i år hos bransjenettstedet Models.com, forteller Norheim.

Jeenu Mahadevan for Fendi. Foto: Tristan Fewings / Getty Images

I London gikk Mahadevan for Pronounce, Daniel W Fletcher, Kent & Curwen. Han åpnet visningen til Chalayan Studios, og lukket under Christopher Raeburn. Hans siste visning i London var for Feng Chen Wang, før han dro videre til Milano. Her gikk han for Zegna, Dolce & Gabbana, Les Hommes og Fendi.

Norheim forteller at Paris er en by hvor designerne gjerne er veldig selektive, men at også her gjorde Mahadevan suksess.

I den franske motemetropolen ble Mahadevan booket inn hos Cmmn Swdn, Ami Paris, Boris Bidjan Saberi, Loewe, Christian Dada og lukket visningen til GmbH.

Celine-favoritt

Også under Celine-visningen i Paris, som var den første enkeltstående herrevisningen fra det erkefranske luksusmotehuset med Hedi Slimane i spissen. var to modeller fra Team på catwalken. For andre gang fikk vi se Martin Jørgensen, som regnes som en av Slimanes favoritter. Danske Steffen Peetz er en nykommer på Celine-catwalken denne sesongen, men under visningen fikk vi se ham i to antrekk.

Vetle Emile Majambere har også hatt en bra sesong, forteller Norheim. I London gikk han for Bobby Abley og for danske Astrid Andersen. I Milano så vi ham på catwalken hos Buscemi og i Paris for Yohji Yamamoto.

Les også: Norske Vetle Emile på catwalken for Virgil Ablohs Louis Vuitton

– Kjempefornøyd

nicholas rokne
Nicholas Rokne for Marni

Også modellbyrået Idol Looks har hatt to norske modeller på catwalken under herremoteukene denne sesongen, nemlig Nicholas Rokne og Daniel Høilo.

Mens Rokne har gått for Marni, Christopher Raeburn, Xander Zhou og John Lawrence Sullivan gikk Høilo for Undercover Lab.

Modellagent Amar Faiz sier til Melk & Honning at de er kjempefornøyd med showene guttene har gjort til nå.

– Mahad Musse skulle egentlig ha gått flere show også, men han var i en ulykke på nyttårsaften, så vi måtte trekke ham ut fra alle visningene.

Hovedbilde: Jeenu Mahadevan @Jeenu.mdvn.

Les også: Dette er Norges nye modellhåp

Siste artikler

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...