Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Color Vision
Foto: Paulina Tamara

Norske Color Vision åpner sin første butikk i Bergen

– Ganske sykt å kunne få ha butikken sin i et så gammelt lokale.

Mange regner nok Oslo som hovedscenen for norsk mote. Men det er ikke til å stikke under stol at det er mye som skjer i resten av landet også. Bergen har mange talenter, og sitter på en rekke flotte norske merker og butikker. Deriblant fargerike Color Vision.

Bak merket står Iben Bergstrøm, som blir beskrevet av fremmede som «pastellfarget konfekt», i regntunge Bergen.

Med erfaring fra det norske brillemerket Kaibosh, satset hun i 2019 på drømmen og lanserte sitt eget klesmerke. Utelukkende fokusert på fargerikt design i naturfibre inspirert av vintage snitt og fasonger.

Nå åpner Color Vision sin første fysiske butikk i Norge.

– Butikken vil ligge i den første bygningen på Bryggen i Bergen. Her skal folk få komme inn og se hele prosessen bak plaggene, sier Iben Bergstrøm.

Melk & Honning møter henne i ekte Bergen-stil på hippe Bergen Kaffebrenneri, også kjent som BKB blant de lokale. Kun et lite steinkast unna butikken som åpner dørene i desember.

isen bergstrøm
Designer og grunnlegger Iben Bergstrøm. Foto: Martin Tuft Torvund

Den nye butikken skal utformes slik at et helt spesielt prosjekt hun har arbeidet med i to år skal få skinne her.

– Under krigen hadde man en type ullstoff som ble kalt Shoddy. Før i tiden lappet man gjerne sammen ulljakken sin helt til den så så kjip ut at den måtte gå i kvernen. Da ble plagget revet opp i en stor rivemaskin, før restene ble blandet sammen med ren ny ull og til slutt ble et nytt garn. Shoddy er navnet på det nye stoffet som er laget av den resirkulerte fiberen, forklarer hun entusiastisk.

Bergstrøm har nå fått norske møbelprodusenter sitt tekstilavfall gjennom et prosjekt kalt Sirkull. Det er et samarbeidsprosjekt med ledende norske tekobedrifter om kartlegging av muligheter for gjenbruk resirkulering av overskuddsmaterialer og avfall fra deres fabrikker.

Les også
Norsk merke legger ned etter flere utfordrende år

I samarbeid med Selbu Spinneri har Color Vision laget et nytt garn av dette, som så skal farges hos museumsfabrikken Sjølingstad i Kristiansand, og bli til et helt nytt stoff.

– Stoffet som veves hos Sjølingstad skal bli til jakker. Fabrikken regnes som museum og ble grunnlagt allerede i 1894 – de har vevd stoff for motehus som Fendi.

color vision
Foto: Marthe Buer
color vision
Foto: Marin Høye

Jakkene vil henge som en utstilling i den kommende butikken.

– Målet mitt er å også ta tekstilavfall fra Fretex, rive det opp og lage nytt garn ut av det også. Jeg har vært på Fretex i Sandnes og plukket 20 kilo med hjemmestrikk som nå skal rives opp i Italia, for vi har ikke rivemaskin i Norge.

Det må imidlertid være hjemmestrikk. Ullundertøy blir gjerne superbehandlet – altså at det er plasthylser rundt ullfibrene – noe som setter seg fast i rivemaskinen og ikke lar seg spinne opp til et nytt garn, kan Bergstrøm fortelle.

– Superwash ull er kjemisk behandlet for å kunne vaskes i maskinen, legger hun til.

– For meg er dette et bevisstgjøringsprosjekt og et hjertebarn.

Er kundene klare for dette og butikken?

– Bergen er en liten by, så jeg er veldig spent på hvordan butikken vil fungere med trafikken. Men det er på Bryggen at man har en del av DNA-et, håndverket og historien. Motebransjen kan ikke ha et totalt ubevisst forbruk, og det føler jeg lokasjonen på Bryggen er med på å forsterke.

color vision
Den nye butikken blir minst like fargerik som klærne. Foto: Color Vision

– Color Vision har nettbutikk, men det er en form for legitimering når man har et lokale. Og med de kvalitetene som designet har, tror jeg det er en lengre beslutningsprosess og folk må komme innom og kjenne og se på klærne.

Det er imidlertid ikke bare, bare å åpne butikk på den historiske bryggen, elsket av turister verden over.

– Huseier skal sette bygningen tilbake til slik den var, og det er restriksjoner slik som at man ikke kan male laftet. Men det er ganske sykt å kunne få ha butikken sin i et så gammelt lokale.

Da passer det som hånd i hanske at designeren skal kombinere butikken med et studio, hvor hun blant annet skal jobbe med veving og tekstilproduksjon. Målet er å få opp et fikselaug, slik at folk kan komme innom og lære hvordan de reparerer klærne sine.

Les også
Fem vintagebutikker du må besøke i Oslo

Bergstrøm har mange flere baller i luften med Color Vision.

Merket er nå tilgjengelig for utleie gjennom det Oslo-baserte utleiekonseptet Fjong.

– Det er en fin måte for meg å introdusere folk for brandet på. Mange ser kjolene mine, men må tenke litt på det – da kan det være greit å prøve de på.

color vision
Merket kan leies hos Fjong. Foto: Emma Grann for Elle Sverige

– Det har vært diskusjoner rundt utleie og om det er bærekraftig. Plaggene må renses etter hver kunde, og det er selvfølgelig negativt for miljøet. Men om det stopper folk fra å kjøpe nye klær, synes jeg det allikevel er bedre.

Den nye kolleksjonen Bergstrøm jobber med nå for Color Vision, bruker en stor del såkalt deadstock som kommer fra en inkubator fra LVMH-konsernet.

– Her kan man kjøpe restematerialer fra alle franske motehus, noe som er utrolig stilig. Nå har jeg fått denim fra Japan, men jeg vet ikke hvilket motehus som har brukt det.

norsk mote
Bandet FLTY BRGR GIRL. Foto: Paulina Tamara

Designeren er glad i å samarbeide med ulike aktører.

– Ja, jeg er litt opptatt av det. Og jeg synes at det kan være vår greie her i Bergen, for vi er litt lei av å være en lillesøster til Oslo. Vi har masse designere og folk som gjør kule ting, som T-Michael, Vera&Kyte, Oleana, Siv Støldal, Stine Aas og 2impressure, så hvorfor ikke teame opp?

– Musikkmiljøet vårt er kjent utover landets grenser, og vi har en kultur for å jobbe tverrfaglig. Som en mindre by handler det også om å hjelpe hverandre frem, istedenfor å være som krabber i bøtten.

Derfor har Color Vision også samarbeidet med Bergen-baserte Pharma.

– Pharma tok kontakt med meg da de ville gjøre en vri på sin blå signaturhoodie. Vi tenkte det kunne være gøy å blande deres «sterile medisinverden» med mitt fargerike univers og ha fokus på resirkulering.

Ut av samarbeidet skapte de kolleksjonen The Healing Collection, med fokus på at man er kommet ut av pandemien og trenger litt healing.

Les også
Temu-opprør har fått 15.000 signaturer - Vil endre regelverket

– Collaben har vi jobbet med i over ett år, og vi bruker hoodien til å lage bøttehatter og totebags, kombinert med tau fra Norsk Fletteri på Nordås. Plaggene produseres i Nordheimsund, halvannen time fra Bergen, og vi kan med stolthet kalle det en 100 prosent vestlandsk kolleksjon, som lanseres i desember.

Hvor går veien videre?

– Målet er å få til en større produksjon når butikken er åpnet. Tanken er å få mine mest populære, klassiske design i nye farger og andre kvaliteter.

norsk mote
Foto: Marthe Buer

– Tanken er også å jobbe med fargeanalyse og hjelpe folk med å finne fargene som de kler best.

Er det ikke litt klisjé at det finnes farger man ikke kler?

– Det finnes mange som ikke helt klarer å ta steget med å bruke farger, og som kanskje trenger litt hjelp. Derfor har jeg designet fargerike strømpebukser som en slags gateway til farger – det var slik jeg selv begynte med farger.

– Men jeg synes at folk har blitt mye tøffere på å bruke farger, og det er ingenting som gir meg så mye glede som å se folk stråle i farger de kler.

Les også: Norsk smykkemerke lanseres hos luksusnettbutikk

Siste saker

Mest lest nå
Les mer