Adidas Originals sin tennissko Gazelle ble først lansert for 50 år siden og har siden den gang vært å se på mange føtter, og er minst like aktuell den dag i dag.
Spesielt var sneakerens storhetstid på 90-tallet, hvor blant annet Kate Moss frontet den klassiske skomodellen. Tidligere i år gjorde supermodellen et «comeback» som kampanjemodell for Gazelle da kunsteneren Doug Abraham lekte seg med et fotografi fra 1993.
Nå er det to aktuelle norske artister som er de nyeste stjerene til adidas originals kampanje for den retro sneakersen, nærmere bestemt Kaya Wilkins aka Okay Kaya og Anna Lotterud aka Anna of the North.
Anna of the North, som det i sommer ble kjent at var en av ambassadørene til H&M x Kenzo, har en forkjærlighet for 90-tallets klesstil og nevner ikoner i fleng slik som Aron Carter, Aaliyah og Brandy.
– Det finnes ingen ting bedre enn å hoppe i et par sneakers, jeans og en stor t-skjorte. Og at den stilen er helt akseptert, forteller Anna of The North i en pressemelding.
Kampanjen skal gi en nostaligisk følelse og har klare referanser til 90-tallet. Okay Kaya er for tiden er basert i New York og jobber som modell i tillegg til musikken.
– De passer perfekt inn i min stil fordi de er så behagelige! Det finnes så mye bra musikk og populærkultur fra 90-tallet så det er umulig å ikke bli inspirert av det! Mine venner og samarbeidspartnere fra Adult Jazz spilte opp Mary Margareth O1Haras album fra 1988 Miss America forrige sommer og jeg har hørt MYE på det siden da, forteller Kaya.