Foto: Robert Rønning

Norsk moteprofil bak ny NRK-serie om mote og design

– For å minne alle om hvilket fantastisk kulturspeil den mest hverdagslige gjenstand er.

Hvorfor bryr vi oss om tingene vi har? Det vil kunst- og motekulturhistoriker Ragnhild Brochmann og kulturjournalist Anita Reinton Utgård sette fokus på i NRK-serien med det passende navnet TING!

I serien vil Brochmann og Utgård fortelle historien bak tingene våre, og se nærmere på i hvilken grad materielle og estetiske valg preger livene våre.

For visste du egentlig at høyhælte sko var en militær oppfinnelse for menn, eller at Tupperware var med på å rive kvinnene løs fra kjøkkenbenken? En general under andre verdenskrig gjorde pilotbrillen superhot og høyhalseren var en favoritt hos ridderen.

Foto: Robert Rønning.

– Timingen har aldri vært bedre

– Vi lever i et historisk topp-punkt av oppmagasinerte ting og muligheten til å skaffe oss enda flere. Men hvor mange vet hvor tingene våre kommer fra og hva de sier om oss og kulturhistorien vår, sier Ragnhild Brochmann til Melk & Honning.

– TING! er til for å minne alle om hvilket fantastisk kulturspeil den mest hverdagslige gjenstand er. Og ikke minst – at design ikke er en merkelapp forbeholdt PH-lamper og dysfunksjonelle italienske sitronpresser, men formgivning av alt det vi har rundt oss. Fra usle såpedispensere til strålende skohorn. Med andre ord – kan du historien til noen få nære ting, vet du ganske mye mer om din egen nære historie og tiden vi lever i.

En annen årsak til at duoen ville lage denne serien nå er knyttet til forbrukerkulturen. For i en verden der det er klart at forbruket må ned er det mer opplagt enn noensinne at bruk og kast-mentaliteten må endres.

– Og hva kan vi erstatte den enkle logomentaliteten med? Kunnskap! Over tid må vi igjen lære å glede oss over færre ting og mer velgjorte ting. Det er ikke dermed sagt at vi skal bli mindre glade i greiene våre – eller mindre forfengelige – men vi må flytte gleden og forfengeligheten over til kunnskapen rundt, og ikke mengden av.

Brochmann understreker at det har vært laget lite norsk TV som tar for seg nettopp kulturhistorien bak tingene våre. Hun mener timingen aldri har vært bedre.

Ranghild Brochmann og Anita Reinton Utgård. Foto: Robert Rønning.

Gjennom seks episoder serverer TING! deler av verdenshistorien belyst gjennom én og én ting. Det skal ifølge statskanalen selv være designhistorie fortalt på en leken, kjapp og uhøytidelig måte.

  • Den høye hælen er historien om hvordan moten skifter fra mannlig prakt til kontroversiell kvinnekultur.
  • Høyhalseren er plagget som skulle redde sarte ridderhalser men som endte opp som  populærkulturelt ikon.
  • Tupperware er fortellingen om hjemmefester og utenkelig kvinnefrigjøring.
  • Pilotbrillene er beretningen om hvordan krig kan skape mote.
  • Bialettis Moka Express er historien om hvordan fascismen hjalp espresso-kulturen hjem i stuene til folk.
  • Historien om Birkenstock er historien om hvordan en traust korksandal blir et usannsynlig moteikon. Og hvorfor hippiene elsket den og jappene hatet den.

Du kan se TING! hos NRK fra 19. september.

Les også: Månedens lesning: september