Norsk motepersonlighet fronter H&Ms Conscious-kolleksjon

Annonsørinnhold

Se bildene her.

Våren er her, og med det kommer også sesongens bærekraftige kolleksjon signert H&M, Conscious Collection, med en visjon om en bærekraftig motefremtid.

Mot en mer bærekraftig motefremtid

Den nye Conscious -kolleksjonen er moderne og romantisk, og alle plaggene er laget i bærekraftige materialer som 100 prosent økologisk bomull, Tencel og resirkulert polyester. Tro mot våren består kolleksjonen av alt fra plagg med blomsterprint, til lette og flagrende kjoler. Fargepaletten er holdt i jordtoner, hvitt og blush – farger som skal symbolisere at H&M nå tar ansvar for å lede mot en mer bærekraftig moteindustri.

Kvinnene som fronter kolleksjonen er fra hele verden. Det er 13 kvinner med ulik bakgrunn, blant andre skuespillerne Naomie Harris og Rosario Dawson. Fra Norge er det designer og motepersonlighet Celine Aagaard som fronter kolleksjonen.

– Vi er veldig begeistret for denne vårkolleksjonen skapt med bærekraftige materialer. Med feminine, enkle silhuetter og drømmende blomsterprint, alt designet av vårt in-house designteam, kan alt mikses og matches. Det viser hvordan stil og bærekraft kan gå sammen, sier Maria Östblom, Head of Design Womenswear i H&M.

I kolleksjonen er både blomsterprint og jordfarger komplementert med feminine detaljer som rysjer, off-the-shoulder-snitt og ballongermer. Blant nøkkelplaggene er en brun tubetopp med halterneck i resirkulert polyester med matchende maxi-skjørt med blonder også i resirkulert polyester samt en voluminøs mini-kjole i hvitt med blomsterprint, rysjer og trekvart ermer i økologisk bomull.

– Denne Conscious-kolleksjonen er et fantastisk skritt mot et av våre hovedmål – å bruke bare 100 prosent resirkulerte eller andre bærekraftige materialer innen 2030. Bærekraft er en av våre kjerneverdier, og selv om det gjenstår mye jobb for å implementere dette i hele vår verdikjede, er det alltid spennende å se de mer forbruker-rettede kampanjene som virkelig viser vår bærekraftige måte å tenke på, sier Isak Roth, globalt bærekraftansvarlig i H&M.

Celine Aagaard om kolleksjonen, favoritter og bærekraft

Den norske influencere, forfatteren, stylisten og tidligere moteredaktør nå designer og motepersonlighet Celine Aagaard fronter den nye Conscious-kolleksjonen i Norge.

Hun har jobbet med H&M i en årrekke, og mener den svenske klesgiganten har makt til å få folk til å tenke over hva de kjøper og bruker.

– Men viktigst av alt, de kan få folk til å forstå at mote kan være bærekraftig. H&M har blant annet introdusert folk for ting som resirkulerte materiale, noe som gjør at det produseres mindre ny plast. Det er virkelig bra, sier Aagaard.

Hun forteller at det er gøy å være blant så sterke, inspirerende kvinner som i denne kampanjen.

– Vi har ledd mye sammen, men også snakket om våre lidenskaper og mål, og ikke minst hva det betyr å være en del av denne kampanjen. Jeg har lært mye om hvordan bærekraft oppfattes også i andre land, og det har åpnet øynene mine for hva mer som må gjøres. Vi snakket også om å styrke kvinner, og er alle stolte over å være i denne kampanjen sammen – å være ansikt utad, men enda viktigere – stemmer.

Hva er dine favoritter fra kolleksjonen?

– Jeg bruker ikke så mye print til vanlig, så mine favoritter er den voluminøse helhvite kjolen i økologisk bomull og den brune maxi-kjole med rysjer langs siden og blondedetaljer. De er fine og flowy med en skikkelig sommerfølelse. For meg er det viktig at klærne jeg kjøper kan kombineres med plagg som jeg allerede har i garderoben. Kjolene vil for eksempel passe godt inn. De vil jeg style med sandaler, over en bikini eller bruke de med boots om våren. Ellers kunne jeg brukt de med en oversized blazer over for en kul kontrast, sier Aagaard, og legger til:

– Det jeg virkelig liker med kolleksjonen er at den er designet for alle ulike kroppsfasonger. Det kan man se på de andre kvinnene som er med i kampanjen.

Aagaard er selv en ivrig bærekraftforkjemper, og tar en rekke bevisste bærekraftige valg både i hverdagen og på jobb.

– Jeg har forsøkt å leve et bærekraftig liv så lenge jeg kan huske. Når jeg var liten pleide mamma å kjøpe for store klær til oss så vi kunne bruke dem i flere år – eller hun kjøpe unisex-klær så broren min også kunne bruke dem. Det hele er ganske naturlig for meg, det er som om jeg egentlig ikke trenger å tenke over det, og det er slik det burde være. Når det kommer til min hverdagsstil, jakter jeg ofte vintage. Jeg og har til og med gamle H&M-klær fra tilbake til da det stod «Impulse» på merkelappen. Jeg har også redesignet mange H&M-klær. Og selv om jeg ikke kjøper mye klær akkurat nå, ser jeg alltid etter bærekraftige materialer og velger ting jeg vet vil vare når jeg shopper.

Hva er dine tanker om motens rolle i en bærekraftig fremtid?

– På en måte er det jo ikke særlig etisk å produsere klær i det hele tatt, men vi trenger åpenbart klær å ha på oss, så det blir viktig for moteindustrien å se det store bildet. Ikke bare når det kommer til materialene, men også ting som transport, innpakking, å redusere plast, redde havet og så videre. Med andre ord må hele verdikjeden være bærekraftig. Som designer mener jeg det er superviktig at moteindustrien blir mer transparent og bærekraftig, men også mer vokal fordi de har så mye makt (…) Moteindustrien bør også backe hverandre når det kommer til å gjøre en innsats for å bli mer bærekraftig, og ikke bare se det som en trend.

Conscious-kolleksjonen lanseres i utvalgte H&M-butikker og online i april.

Hovedbilde: H&M