Norsk motemerke slipper samarbeidskolleksjon med verdens største luksusnettbutikk

– Betyr mye at en så stor internasjonal aktør tør å satse på et nyetablert merke, som har en bærekraftig produksjon som et sentralt prinsipp.

Tilbake i 2018 kunne Melk & Honning melde at den norske motepersonligheten Celine Aagaard lanserer sitt eget klesmerke, Envelope1976. Med et bærekraftig etos hadde hun en visjon om å skape et high-end merke med en minimalistisk, bohemsk vri, sammen med Pia Nordskaug og Ego.Logic.

I løpet av kort tid var det norske motemerket på plass i et tjuetalls butikker rundt om i landet og fikk – mye hjulpet av Aagaards da nesten 160 000 Instagram-følgere – mye oppmerksomhet også internasjonalt. I juni i fjor, omtrent ett år etter lansering, havnet merket hos hos Net-a-Porter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag lanserer Envelope1976 en eksklusiv kapselkolleksjon i samarbeid med luksusnettbutikken.

Net-a-porter x Envelope1976 vil være det norske merkets mest bærekraftige hittil. Den vil havne innen Wardrobe Wellness hos nettbutikkens avdeling kalt Net Sustain, og bestå av ti sesongløse signaturplagg som kan brukes på flere måter.

– Å få muligheten til å samarbeide med Net-A-Porter om en mer bærekraftig kapselkolleksjon føltes veldig rett å si ja til, forteller Celine Aagaard til Melk & Honning.

– For oss betyr det mye at en så stor internasjonal aktør tør å satse på nyetablerte merke som har en bærekraftig produksjon som et sentralt prinsipp, samtidig som de sender rette signaler ut i markedet om at vi sammen må redusere det totale forbruket.

Ifølge henne er dette en unik mulighet til å skape engasjement, øke kunnskapsnivået – og kommunisere at det er kult å bry seg om hvordan et plagg er laget, og at man ikke trenger så mange plagg i garderoben som mange kanskje tror.

– Det er mer inspirerende med dem som faktisk bare har ti plagg i garderoben, enn et walk-in-closet som stadig fylles opp med impulskjøp. 

Les også: – Det var fantastisk stas å gå Chanel-visninger mens Karl Lagerfeld fremdeles var sjef

Fra den nye Net-a-Porter x Envelope1976-kolleksjonen. Foto: Ragnhild-Marie Nerheim

– Går i nesten samme uniform hver dag

Aagaard forteller til Melk & Honning at Wardrobe Wellness for henne handler om å ta et bevisst standpunkt til å velge mer selektert, og heller gå for færre plagg i materialer som varer, fremfor kvantitet.

– Det å ha en garderobe i spennende nøkkelplagg som kan styles på utallige måter, uten at du går lei eller at de går ut på dato.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Denne kolleksjonen er tidløs med plagg som like gjerne kan brukes sommer som høst i en naturlig fargepalett, i materialer som varer. Den er inspirert av egen garderobe, designet for multifunksjonelt bruk.

I Net-a-Porter x Envelope1976 finner man blant annet en oversized blazer som også kan brukes som kjole, kjoler som kan benyttes bak frem, en bluse med knapper som kan brukes begge veier og et skinnskjørt som også fungerer som cape, topp og kjole.

Via Aagaards Instagram er det tydelig at designeren og moteprofilen selv holder en tydelig minimalistisk stil.

– Selv går jeg nesten i samme uniform hver dag.

Influencer Guri Heli iført den nye kolleksjonen. Foto: Petronelle Grøtvedt.

– Fantastisk respons

Siden merket først ble lansert hos Net-a-Porter har de, ifølge Aagaard, fått fantastisk respons.

– Vi jobber jo fortsatt med forholdsvis små produksjoner sammenliknet med hva man kanskje ser for seg. Det gjør en del av plaggene mer unike også, og vi er bevisste på det å ikke produsere mer enn hva etterspørselen tilsier.

– Så da Cannes-kjolen med knapper ble utsolgt hos Net-a-Porter på ett døgn, da var det tomt. Vi satte ikke i gang noen ny produksjon da, for å si det sånn.

En del kunder har etterspurt flere kolleksjoner per år fra merket, men det samstemmer ikke med merkets grunnpilar å dedikere seg til faste pre-fall eller cruise-kolleksjoner. En enkeltstående kapselkolleksjon under den bærekraftige fanen, sammen med en av verdens mest anerkjente nettbutikker, er de derimot glade for å ha fått til.

– På nåværende tidspunkt er vi bare veldig stolte over at dette skjer bare et år etter vi har lansert- så får vi håpe at tanken bak kan inspirere på flere måter og kanskje bidra til en holdningsendring også, avslutter Aagaard.

Les også: Kan fast fashion egentlig gå i bresjen for bærekraft?