MAMB Oslo er konkurs

Norsk motemerke konkurs

– Fikk det rett og slett ikke til å gå rundt.

Allerede i september i fjor ble det norske motemerket MAMB Oslo slått konkurs. Merket som ble startet som et ready-to-wear sko- og klesmerke av de to brødrene David Norberg og Stefan Norberg bak agenturet Me and My Brothers Agency er nå foreløpig lagt på is.

Det var Norberg selv som slapp nyheten på sin Facebook-side før jul.

Til Melk & Honning forteller han at avgjørelsen er basert både på økonomiske og også personlige årsaker.

– Fjorårets vinter med to meter høye brøytekanter helt ut i april etterfulgt av 30 graders sommer fra mai til august gjorde at vi ikke klarte å omsette tilstrekkelig med varer. Til tross for store kostnadsbesparende tiltak fikk vi det rett og slett ikke til å gå rundt.

– Vi har også sett en stor forandring i handlemønsteret blant våre kunder der online retail har tatt en større del av omsetningen. Den endringen var ikke MAMB raske nok til å omstille seg for, sier Norberg som henviser til posten merket postet på sin Instagram-konto i desember. 

View this post on Instagram

After a year with great highs and very deep lows the M.A.M.B. family have come to a conclusion based on some life changing events that I would like to share with you. I got married to the love of my life earlier this year. This great life changing milestone was directly followed by my father having a severe stroke. We were told by the doctors he was going to die that stormy winter night in Reykjavik. Miraculously he survived but contained heavy brain damage causing paralysis on half of his body and his speech was gone. As he has been slowly recovering I was left to take huge responsibility for the family. “Family comes First”. My focus has been with my wife and my family in this period of time. Not only this whole family situation but the market in Norway had a crash in the retail business this year and left us at M.A.M.B. sadly to declare bankruptcy. After all this, and being mentally drained and call it "punched to the ground" I just need to take a step back and build myself up again. With all that said I am not giving up on my dreams with M.A.M.B. BUT I will first take a break, a break to find back to my strength and to find my way to inspiration again, some time to raise up again. How long this break will be is uncertain. But be sure @mamboslo will be back and will never throw in the white towel!!! Stay tuned for the re-launch. For you brothers and sister that want to get M.A.M.B. products there are a few styles left @miinto and also in the pop-up shop at Hegdehaugsveien 27 in Oslo. Thank you all for the ride and I am looking forward to get back stronger than ever. / Mr M.A.M.B. – David Rootwelt-Norberg

A post shared by M.A.M.B. (@mamboslo) on

Men Norberg understreker at merket ikke er borte for godt, og at tanken er å starte opp igjen på nytt.

– Akkurat når det vil bli er usikker, men det som er helt sikkert er at vi vil komme sterkt tilbake. Jeg er en fighter, og gir ikke opp drømmen om å gjøre MAMB til et internasjonalt sneakers- og streetwear-brand.

Tidligere har brødrende selv beskrevet merket som «en guttedrøm» med mål om å samle og å kle opp så mange «brødre og søstre» som mulig i MAMB sin moteestetikk. Merket ble lansert i 2014 med en sneakers-kolleksjon før deres første kleslinje ble sluppet august påfølgende år.

Så sent som i fjor vår hadde MAMB Oslo en egen pop-up på Eger på Egertorget i Oslo.

Hovedbilde: Fra MAMB Oslos samarbeidskolleksjon med Basic.

Les også: Her er tallene for de norske motebedriftene