– Fikk det rett og slett ikke til å gå rundt.
Allerede i september i fjor ble det norske motemerket MAMB Oslo slått konkurs. Merket som ble startet som et ready-to-wear sko- og klesmerke av de to brødrene David Norberg og Stefan Norberg bak agenturet Me and My Brothers Agency er nå foreløpig lagt på is.
Det var Norberg selv som slapp nyheten på sin Facebook-side før jul.
Til Melk & Honning forteller han at avgjørelsen er basert både på økonomiske og også personlige årsaker.
– Fjorårets vinter med to meter høye brøytekanter helt ut i april etterfulgt av 30 graders sommer fra mai til august gjorde at vi ikke klarte å omsette tilstrekkelig med varer. Til tross for store kostnadsbesparende tiltak fikk vi det rett og slett ikke til å gå rundt.
– Vi har også sett en stor forandring i handlemønsteret blant våre kunder der online retail har tatt en større del av omsetningen. Den endringen var ikke MAMB raske nok til å omstille seg for, sier Norberg som henviser til posten merket postet på sin Instagram-konto i desember.
Men Norberg understreker at merket ikke er borte for godt, og at tanken er å starte opp igjen på nytt.
– Akkurat når det vil bli er usikker, men det som er helt sikkert er at vi vil komme sterkt tilbake. Jeg er en fighter, og gir ikke opp drømmen om å gjøre MAMB til et internasjonalt sneakers- og streetwear-brand.
Tidligere har brødrende selv beskrevet merket som «en guttedrøm» med mål om å samle og å kle opp så mange «brødre og søstre» som mulig i MAMB sin moteestetikk. Merket ble lansert i 2014 med en sneakers-kolleksjon før deres første kleslinje ble sluppet august påfølgende år.
Så sent som i fjor vår hadde MAMB Oslo en egen pop-up på Eger på Egertorget i Oslo.
Hovedbilde: Fra MAMB Oslos samarbeidskolleksjon med Basic.