– Det er tydelig at Moods har parkert den rosa traktoren og nå ønsker å nå et urbant segment, som er det hele konseptet vårt er bygget på.
Tidligere i år kunne Melk & Honning skrive om Moods of Norway som gjenoppstår som Moods etter at førstnevnte gikk konkurs i 2017 som et resultat av stadig lavere salgstall og minkende popularitet.
Nå beskyldes det norske motemerket for å ha kopiert logoen til norsk streetwear-butikk.
Les også: Hvorfor har så mange motemerker det samme grafiske uttrykket?
Det var den norske Instagram-kontoen @hermegaaz som torsdag postet et innlegg der de påpekte likheten mellom logoen til nyoppstartede Moods og den norske streetwear-butikken Futur på Grünerløkka i Oslo.
Moods: – Har opptrådt profesjonelt og ryddig
I en mail til Melk & Honning skriver Marcus Hjelleset i Moods følgende:
«Vi tegnet logoen vår selv i en workshop i slutten av 2017, uten å vite hva Futur var.
Da vi ble oppmerksomme på at Futur reagerte på at vi brukte rammer rundt logoen vår, kontaktet vi dem for å snakke om det. Vi foretrekker å gjøre ting ryddig, og undersøkte derfor om våre to merkevarer kunne bli forvekslet av kunder.
Merkevarebyrået svarte følgende: …i dette tilfellet er teksten i varemerkene både visuelt, uttalemessig og begrepsmessig, ulike. Etter vår vurdering vil ikke kundene tro det er noen forbindelse mellom Futur og Moods bare på grunn av klammene.
Vi føler derfor at vi har opptrådd profesjonelt og ryddig i denne situasjonen, og ønsker bare det beste for våre kollegaer i denne bransjen».

Les også: Slik har det gått med nye Moods of Norway
– Det handler ikke bare om at logoen er jævlig lik
Bak Futur står kjæresteparet Thomas Angell og Eleonora Si-Lang. Til Melk & Honning har Angell følgende kommentar:
– Det er tydelig at Moods har parkert den rosa traktoren og nå ønsker å nå et urbant segment, som er det hele konseptet vårt er bygget på.
Det var faktisk våre kunder som gjorde oss oppmerksomme på likheten til vårt brand, men det handler ikke bare om at logoen er jævlig lik. Det handler om at de forsyner seg av en identitet som egentlig ikke kan kjøpes, og en business vi har jobbet beinhardt for å etablere.

Moteindustrien henter ofte inspirasjon fra urbane kulturer, og med det kommer det et ansvar. Vi har gjort det veldig tydelig overfor Moods hva vi tenker om saken. Om de ønsker å bruke tid og penger på å bevise sin autentisitet med «tåkeprat» om varemerkeloven, så får de bare gjør det. De som vet, de vet.
Les også: Denne Insta-kontoen er skjønnhetsbransjen svar på Diet Prada