Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Norsk merke utsolgt på to timer: – Kvalitet fremfor kvantitet

Har du noen gang følt at t-skjortene dine enten er for korte, for lange, eller mister fasongen etter én vask? Det er nettopp dette klesmerket Damn Good har satt seg som mål å endre.

En visjon om kvalitet og funksjon

I juni 2024 lanserte gründerne Martin og Kristoffer det nye norske klesmerket Damn Good, med et mål om å utvikle en t-skjorte som utfordrer tradisjonelle passformer og materialer. Med fokus på funksjon og kvalitet solgte merkevaren ut sin første kolleksjon på bare to timer.

Martin og Kristoffer har over ti års erfaring i klesbransjen gjennom deres andre klesmerke, MediumTall, og har sett nok av dårlige t-skjorter på markedet.

– Man kan fort bli provosert av å se hva som selges der ute, spesielt i lavpris-segmentet, sier Kristoffer.

(FOTO: DamnGood)

En opprørsbedrift mot dårlige t-skjorter

De var lei av å se t-skjorter som var enten for korte, for lange, av dårlig kvalitet eller laget under tvilsomme forhold.

– Vi startet Damn Good som en slags opprørsbedrift mot klesbransjens dårlige t-skjorter, og visjonen er å erstatte alle engangs t-skjorter, sier han.

Merket retter seg spesielt mot menn i 40-årene, en målgruppe som ofte havner utenfor tradisjonelle størrelseskategorier. Med et snitt som er tettsittende over brystet og armene, men løsere rundt magen, forsøker t-skjortene å møte behovene til menn med det gründerne omtaler som «pappakropp».

– Responsen har vært utrolig positiv! Mange kunder har sagt at de endelig har funnet en t-skjorte som passer dem, uten at de føler seg ubehagelige eller hemmet av passformen, forteller Kristoffer.

Det stretchy designet som gir plass til mage, samtidig som den fremhever bryst og biceps har fått spesiell god respons.

– Den perfekte t-skjorten skal ha en passform som fremhever kroppen, men som samtidig er komfortabel og givende, legger han til.

Les også
Rett fra catwalken SS25; dette er årets vesker

Produksjonen av t-skjortene skjer gjennom Kalito Garment Production, og erfaring fra over ti år i klesbransjen har blitt brukt for å utvikle plagg som skal tåle hyppig bruk og vask uten å miste fasongen.

– Vi bruker em spesialutviklet bambusblanding som er både myk og slitesterk. Stoffet er 200 GSM, noe som gir en perfekt balanse mellom vekt og pusteevne, deler han.

(FOTO: DamnGood)

Mål om å redefinere basisplagg

Damn Good beskrives av gründerne som en motreaksjon på t-skjorter som enten er for korte, for lange eller laget av materialer som ikke holder mål. Merket markerer seg dermed som et nytt tilskudd i den norske motebransjen, med fokus på spesialisering og målrettet design.

– Vårt ultimate mål er å redefinere hva folk forventer av basisplagg. Vi vil være kjent som et merke som leverer varige, gjennomtenkte produkter som både ser bra ut og føles bra. Samtidig ønsker vi å inspirere folk til å velge kvalitet fremfor kvantitet – og vise at bærekraft og stil kan gå hånd i hånd, avslutter han.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer