Hanneli Mustaparta er mest kjent for sin gode motesans og internasjonale modelloppdrag. Nå tar den tidligere bloggeren steget inn i en ny del av moteverdenen – denne vinteren lanserer hun nemlig sitt eget strikkemønster i samarbeid med norske Sandnes Garn.
Dermed slenger hun seg på trenden med blant andre kjendis-stylisten Line Langmo som har hatt stor suksess med sine strikkegensere, samt Dorthe Skappel og hennes døtre som har lansert opp til flere bøker med egne strikkemønstre.
– Jeg har lenge drømt om å utvikle snittene på strikkegensere. Nå har jeg endelig fått muligheten til å designe mine egne, og i tillegg være med på å utvikle verdens mykeste garn for Sandnes Garn. Genserne er inspirert av både favorittene i skapet mitt og i tillegg plagg jeg savnet på markedet. Samarbeidet med Sandnes Garn har vært en fantastisk morsom og lærerik prosess, med mange turer til vakre Sandnes, som har vært et gledelig avbrekk fra New York, forteller Mustaparta.
«Hanneli for Sandnes Garn» består av elleve ulike strikkemønstre til ti forskjellige gensere og én kjole. Kolleksjonen er preget av Mustaparta sin skandinaviske, feminine og lekne stil og mønstrene har ulike vanskelighetsgrader. I tillegg har hun også utviklet sitt eget garn som skal passe perfekt til kolleksjonen.
Sandnes Garn er Norges eldste garnprodusent, og over 90% av garnet produseres her i hjemlandet. De forteller at de nå satser på en yngre og mer moderne målgruppe.
– Vi på Sandnes Garn er svært glade for å lansere dette samarbeidet med Hanneli. Hanneli har karisma og stil, noe som er i tråd med vår merkevare. Tidligere stod vi for tradisjonelt design der vår største målgruppe var etablerte strikkere. De siste årene har vi utviklet design som er mer på trend og for en yngre målgruppe, hvor vi har lagt større vekt på mote og snitt. Hanneli representerer det moderne, og med henne ønsker vi som bedrift å styrke oss som en moteprofil, forteller Harald Mjølne, administrerende direktør i Sandnes Garn.
Samarbeidet er tilgjengelig i garnbutikker samt Sandnes Garn sin nettbutikk i det kommende måndesskifte. Det vil også være til salgs noen få eksemplarer av genserne ferdig strikket. Hanneli oppmuntrer alle som tar utfordringen om å strikke noe av hennes design til å dele det på sosiale medier med #hanneliforsandnesgarn.
– Når noen legger så mye tid og energi i å strikke en genser, er det enormt viktig for meg at resultatet er noe man er ytterst fornøyd med. Jeg gleder meg vanvittig til å se hvordan strikkerne velger å style og bruke genserne mine, forteller 34-åringen.
Foto: Renate Torseth/Pudder Agency