Denne norske Instagram-konkurrenten tar et oppgjør med «like»-kulturen

– I 2019 er det faktisk sånn at du som person defineres av hvor mange likes og følgere du har på sosiale medier. Slik burde det ikke være.

– Instagram har blitt en mer og mer negativ kanal, hvor det er for mye press på likes og følgere. Det er veldig mye jantelov der inne, og rett og slett ikke et positivt sted lenger, sier Silje Pauline Kili Bjølverud (22), som var med å starte VASS Pr og nå jobber som influencer, til Melk & Honning.

Sammen med Tore Skjærgård er hun en av gründerne bak Insp, en bildedelingsapp innen mote-, stil- og beauty-segmentet. I fjor høst ble også influencer, modell og sosiale medier-ansvarlig Sara Flaaen Licius (22) med på laget.

I dag er Bjølverud og Licius selskapets ansikt utad. De to har lenge vært aktive på sosiale medier, og sett på det som et positivt tilskudd i hverdagen, men de siste årene har de merket et skifte.

– For meg som influencer har Instagram vært mest relevant, forteller Flaaen Licius.

– I det siste har jeg likevel blitt mer og mer klar over det at å bruke Insta også kan føre til mange vonde følelser.

Les også: Hvordan bruke sosiale medier…. uten å bli helt koko

– Kommentarer av typen «elsker materialmiksen i dette antrekket» fremfor «så babe du er»

Det viktigste for gründerteamet da de lanserte Insp var derfor å skape en app der det var kultur for å gi positiv fremfor negativ feedback.

– Vi ønsker å være en inkluderende app, og målet er å lette litt på presset til dagens unge. Mote og stil handler om kreativitet og personlighet, og det er noe vi mener alle kan lykkes med.

– På Insp skal du kunne poste antrekksbildene dine uten at det skal ha noe å si hvor for eksempel tynn, trent, pen eller populær du er i utgangspunktet, forteller Bjølverud.

– Ja, noe av det unike er kommenteringskulturen vi allerede har fått der inne. Meningen er at du skal kommentere mye, og også få mange kommentarer som er positive og motefaglige av typen «elsker materialmiksen i dette antrekket» fremfor «så babe du er», legger Flaaen Licius til.

Skjermbilder fra Insp-appen

En verden uten likes = en bedre verden?

I fjor høst twitret Kanye West at sosiale medier burde fjerne andres tilgang til å se hvor mange likes og følgere man har. Ifølge ham kan dette være skadelig for psyken.

– Veldig mange har et tak man føler man må komme over for at man skal føle seg bra nok, for eksempel 100 eller 200 likes. Sånn synes vi ikke det skal være, sier Flaaen Licius.

– Jeg tror vi snakker både på vegne av oss selv og samtlige venner og bekjente når vi sier at stressnivået stiger unødvendig høyt hver gang man har delt et bilde i sosiale medier – fordi man sitter og følger med på og teller likes, legger Bjølverud til.

Hos Insp kan man like innlegg, men dette vises ikke for andre enn brukeren selv.

– Vi har fått tusenvis av personlige tilbakemeldinger fra brukere som sier de synes det er deilig at dette er skjult for andre.

Antall følgere er imidlertid, slik det er i andre sosiale medier, synlig for andre brukere.

– Vi er ikke imot at folk vokser seg store, og vi ønsker heller ikke å ødelegge for annonsører og influencere, forklarer Bjølverud.

Les også: Karriere på sosiale medier: Slik kan influencerne tjene penger

Skjermbilder fra Insp-appen

Frykter ikke konkurranse

Så langt bruker 20 000 appen jevnlig, ifølge Insp-grunnleggerne, og fra og med april skal det også bli mulig å bruke appen som en markedsplass for klær og tilbehør.

Prosjektet fikk i fjor sommer 1,5 millioner krone i støtte fra Innovasjon Norge, og har siden den gang også fått backing av mindre investorer. Per i dag er selskapet ifølge Flaaen Licius lønnsomt.

Jentene forteller at de ikke er så opptatt av hvem som er konkurrentene deres. De vil heller fokusere på verdigrunnlaget sitt.

– Insp er en miks av en inspirasjonsplattform og en sosial plattform. Vi mener ikke at man skal slutte å bruke andre sosiale medier, men tror at vi kan tilby noe annet enn det de kan. Hos oss kan du være deg selv, akkurat som du er. Vi applauderer mangfold og annerledeshet, konkluderer Flaaen Licius.

– Vi tenker at man alt for lenge har godtatt passivitet og negative kommentarer i de andre sosiale mediene. Vi vil vise at det ikke trenger å være sånn. Sosiale medier kan definitivt være et bedre sted å være, avslutter Bjølverud.

Hovedbilde via Insp

Les også: Dette Fendi-skjerfet får det til å koke på sosiale medier