Anwar Bougroug regnes som de mest innflytelsesrike under 30 i Afrika.
I 2018 ble norske Anwar Bougroug, med sitt motemerke Bougroug, trukket frem i den amerikanske utgaven av magasinet i-D.
Tidligere i år ble merket plukket ut til å delta på den store motemessen Who’s Next i Paris.
I utgangspunktet et unisex-merke med klær og accessoirer, har Bougroug siden gått over til å bli bespoke, made-to-measure.
Nå figurerer norsk-marokkaneren på Forbes prestisjetunge 30 under 30-liste over de mest innflytelsesrike i Afrika.
– Jeg fikk vite at jeg var utvalgt for et par uker siden, men da var det fortsatt konfidensielt. Jeg åpnet mailen i sengen mens jeg følte at alt håp var ute i denne pandemien, og da fikk jeg tilbake et lite håp om at ting kommer til å ordne seg og gå videre, forteller han til Melk.
– Det var helt uventet, men når jeg tenker over det gir det mening. Vi er veldig heldige som fikk en så seriøs aktør som Forbes til å se og forstå våre viktige kjerneverdier.
I tillegg til Bougroug er blant andre en CEO for et svært holding-selskap, en CEO for et selskap som utvikler kunstig intelligens innen medisin, en tennisspiller, en DJ og en artist på den prestisjetunge lista.
Utnevnelsen er relativt ny, og i stedet for – slik som i den amerikanske utgaven – å ha 30 navn i ulike kategorier velges kun 30 totalt. 3000 mennesker var i utgangspunktet nominert før juryen satte startet sitt arbeid.
Påvirket av pandemien
I Forbes’ begrunnelse nevnes det at Bougroug ble startet som et personlig prosjekt for å hamle opp med toxic masculinity og å styrke kvinner i Nord-Afrika.
– Det er fint at Forbes så det sosiale aspektet i Bougroug. Det har kanskje vært ubevisst fra min side, men når jeg tenker over det har det vært utrolig viktig for oss å gi tilbake til alle de som hjelper oss å skape fantastiske produkter og realisere drømmer, sier Bougroug.
– Vi prøver å representere en mangfoldig drømmeverden der alle er inkludert, og med denne utnevnelsen under beltet føler jeg enda sterkere at vi må fortsette å jobbe mot vårt drømmeunivers.
Han påpeker at redaksjonen i Forbes har lagt vekt på at de nå vil komme til å treffe investorer og partnere.
– Dette er så klart veldig spennende, men etter denne pandemien har jeg tenkt veldig på hva som egentlig er poenget med å drive et motemerke. Jeg føler nå, mer enn noensinne, at jeg ikke vil ha et kapitalistprosjekt som utnytter et urettferdig system.
– Kanskje merket ikke trenger å være så stort, kanskje det holder at jeg og et par til kan leve av det? Man blir så fort dratt inn i økosystemet i mote og alle vil at man skal vokse og vokse, men jeg tror jeg tar et skritt tilbake og nyter at vi vokser langsomt, men holdbart.
Per nå kan han fortelle at de fikk ut noen bestillinger før koronakrisen var et faktum.
– Så vi har ikke noe som er akutt på listen å gjøre nå. Vi fikk utsatt vår første catwalk-visning i Paris, som egentlig skulle skjedd i juli, på ubestemt tid og det tror jeg egentlig var det verste vi opplevde. Heldigvis tapte vi ikke penger på det.
– Det som er flaks er at vi har jobbet ganske tidløst frem til nå, så det vi har på lager er fremdeles relevant de kommende sesongene. Men jeg må si at den største lærdommen av alt dette er at man må tenke langsiktig.
Starter mentorprogram
Bougroug forteller at han under pandemien har tenkt mye på de som skal starte sin karriere nå i en tid der alle skalerer ned budsjetter og kutter ansatte, spesielt i produksjonsland. Selv har han gått på Esmod i Oslo, og har blant annet bakgrunn fra motebransjen i Stockholm.
– Derfor tenkte jeg på måter jeg kunne hjelpe de som følte de hadde mistet håpet, ved å gi dem litt feedback på deres arbeid under denne tøffe perioden. Jeg har alltid villet gjøre noe for å hjelpe andre, jeg driver ikke et klesmerke for heder og ære. Det var mest for å skape et community som jeg følte manglet der ute.
Nå starter han Bougroug youth mentorship som skal nå ut til unge mennesker i land der man ikke har særlig kjennskap til motebransjen.
– Personlig føler jeg for eksempel noen ganger at industristandarder i mote-, skinn- og tekstilbransjen er hemmelige og forbeholdt eliten. Jeg håper jeg kan hjelpe de som føler at denne informasjonen er utilgjengelig for dem av ulike årsaker.
Han har allerede fått inn en mengde søknader, både fra nykommere og mer etablerte designere. Fristen er 1. mai.
– Jeg sa til meg selv at jeg ville bli glad om vi fikk 15 deltagere, men dette antallet søknader fikk vi i løpet av noen timer. I fremtiden håper jeg at vi også kan få inn eksterne mentorer sånn at vi kan pare våre deltakere med utenforstående mentorer, med spisskompetanse de eventuelt skulle trenge for å utvikles i riktig retning.
– Men ja, jeg gleder meg vilt til å snakke med alle disse kreative hodene spredd ut over hele verden, avslutter han.