Sett bort ifra dype bærtoner med innslag av perlehvitt, var det noen print-valg som fanget manges interesse. Disse printene er det Tundra* Oslo som står bak, et norsk designbyrå som har jobbet for andre kunder som MAC Cosmetics, Mulberry, Levi’s, Schwarzkopf, Lana Del Rey og Alexander McQueen.
Se også: Beyoncé debuterte norsk design under Grammy-utdelingen
Samarbeidet med John Galliano startet rett før jul og kreativ produsent, Espen Haslene, kan fortelle Melk & Honning at det var luksusmerket som tok kontakt med dem.
– Vi har jobbet litt med dem før, men nå ble vi kalt inn for å gjøre hele kolleksjonen – så det var gøy, sier Haslene.
Kolleksjonen har brukt den rike italienske arvingen Luisa Casati som inspirasjon, en eksentrisk kvinne som spradet rundt som en muse i kunstnernes verden på begynnelsen av 1900-tallet.
Casati ønsket å være et levende kunstverk, noe hun med glans utførte ved hjelp av å dukke opp på fester med slanger rundt halsen, i tillegg til å gå rundt med geparder i bånd. Dermed utforsket teamet både dyr og blomster, før retningen etterhvert baserte seg på natur og blomster.
Både gøy og utfordrende.
Det har gått i flere turer til/fra Paris for Designer og illustratør Karine Faou og Haslene for å få frem det ønskede uttrykket. Mens Gallianos team viste frem cuts, klesdesign og tailoring, fikk Haslene og co. tenke på hva de kunne putte oppå dét igjen.
For det norske designbyrået var det både gøy og utfordrende å få leke seg med såpass luksuriøse materialer, siden det ikke er noe de vanligvis holder på med. Det er nemlig ikke bare bare å få perler og broderi til å fungere uten at alt bare sitter oppå hverandre.
Tilbakemeldingene har dog i ettertid vært gode og Tundra* Oslo er glade for å ha fått jobbe med John Gallianos kreative leder Bill Gaytten og hans team (merkets navnefar John er jo selv for tiden opptatt hos Margiela).
– Det var helt utrolig å sitte der på første rad og se, sier en fornøyd Haslene til Melk.
Les også: Ståa i norsk mote anno 2016 – se videodebatt