Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kaia Kongsli fra Promenaden og Celine Aagaard fra Envelope1976 på åpningen av popup-utstillingen. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen)

– Trolig første gang vi har hatt så mye norsk design utstilt

Steen & Strøm vier stor popup til norsk design.

Under Oslo Fushion Festival, Norges svar på en moteuke i kombinasjon med en kunstfestival, har Steen & Strøm gjort sitt for å bidra til å løfte frem norsk design. Torsdag kunne de sammen med shoppingdistriktet Promenaden og Oslo Fushion Festival, offisielt åpne popup-utstillingen Designed in Norway, hvor ni utvalgte norske merker skal få stille ut i en måned.

– Det er fantastisk at vi får muligheten til å gi dette til folket. Norsk mote er kanskje en litt skjult skatt. Vi synes det er kjempegøy å kunne støtte norsk design, sier Kaia Kongsli, markedssjef i Promenaden til Melk & Honning.

– Kun norsk design i vinduene

Merkene løftes tydelig frem i inngangspartiet inn fra Karl Johans gate, der hvor svært mange kunder passerer. Håpet er at popupen skal være en plattform som tillater senterets gjester å oppdage og handle mer norsk design.

– Vi føler det er en veldig fin miks av merker som kanskje ikke er så godt kjent og merker man gjerne kjenner igjen, og som vi tror vil treffe kundene bra. Det er viktig for oss.

Kongsli kan også fortelle at det trolig aldri før har vært så mye eksponering av norsk design på senteret. Og det er snakk om norsk design fra både etablerte merker som Swims og Holzweiler, og mindre kjente merker.

– Steen & Strøm har kun norsk design utstilt i vinduene sine nå. Vi prøvde å lete tilbake i Steen & Strøms 220 år lange historie for å se om dette var blitt gjort før, og det er vi rett og slett usikre på.

– Vi er en department store, men Steen & Strøm skal alltid være norsk. Vi skal ha røttene våre i Norge. Det er kjempeviktig for oss – å være butikken for osloborgeren mer enn noe annet, forteller Kongsli.

Det norske merket Oleana er blant merkene som stiller ut i popup-utstillingen på Steen & Strøm. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen)

17 ganger fem meter vies til de norske kles- og smykkemerkene ESP, Oleana, Livid, Envelope1976, FWSS, Hasla, Diawéne, Kaibosh og Mold Atelier. Det er Oslo Fushion Festival som har hjulpet Promenaden å komme frem til hvilke merker som skulle fylle utstillingen.

– Popupen en sammensetning av ulike merker, håndverk og stiler, men det fungerer veldig godt sammen. Det føler jeg er et veldig fint uttrykk for hva norsk design er. Det er fortsatt ull og godt håndverk, men det er også så mye mer enn det jeg typisk tenkte om norsk design som liten, for eksempel.

– Du kommer tettere på kjernen

Celine Aagaard, som sammen med Pia Nordskaug står bak det mer bærekraftige merket Envelope1976, forteller at hun synes det er stort å stille ut klærne på Steen & Strøm. Et senter hvor hun som Oslo-jente har tilbragt mye tid opp gjennom årene.

– Vi har jo verken hatt egen butikk eller fått vist våre plagg på denne måten før. For Envelope sin del, tre år inn, så vil jeg jo også tro og håpe at vi får vist plaggene våre til en ny kunde, sier Aagaard.

Hun setter også pris på selve popup-formatet, og tror det vil gi kundene en mer autentisk opplevelse av merkene. Flere av designerne vil være tilstede tidvis under perioden, inkludert henne selv.

– Man får frem mer personlighet bak plaggene, og hvorfor de er designet sånn som de er. Det blir ikke det samme som å gå til en større butikk hvor plaggene bare henger. Du kommer tettere inn på kjernen, sier Aagaard.

– Bredden her er veldig interessant. For mange av merkene har en lignende visjon, men likevel et veldig forskjellig uttrykk. Det er en spennende miks, forteller hun.

Celine Aagaard bak Envelope1976 synes det er stas å vise klærne på Steen & Strøm. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen)

Selv setter Aagaard pris på muligheten til kundemøter. Hun forteller at de har hentet mye lærdom av forbrukerne i løpet av de siste tre årene. Det mer bærekraftige merket satser på sesong- og tidløse plagg. De kjører også en byggekloss-tilnærming, som innebærer drops av nye plagg som kan matche tidligere plagg. Feedback fra forbruker blir viktig, for å unngå overproduksjon.

– Vi har jo lyst til å lage klær vi selv synes er fine, og vi lager ikke noe bare fordi det er trendy. Men vi i motebransjen har kanskje lett for å havne i en egen boble, så det er viktig å tenke på de som faktisk skal bruke plaggene også. Det er ingenting bærekraftig ved å lage plagg som ingen bruker. Da lager vi heller færre plagg.

– Det er jo egentlig veldig uviktig hvilken sesong et plagg er. Spiller det noen rolle? I mine øyne er det uviktig. Hele tankesettet er jo at hvis man skal være mer bærekraftig, så må man tenke tidløst.

Oslo Fushion Festival har ellers vært en hektisk og eventfull uke for Aagaard – Envelope1976 åpnet nemlig også ny butikk i Oslobukta dagen før. Til popup-utstillingen har hun tatt med seg et utvalg personlige favoritter.

– Vi har en del plagg som er oversized. Egentlig skulle vi nesten ønske det ikke sto en størrelse i dem engang. Vi er opptatte av at man skal kunne bruke plaggene ulikt.

– Jeg vil si at dette representerer merket veldig godt. Du har det feminine som møter det maskuline.

Søstrene Haddy og Aissatou Ceesay bak smykkemerket Diawéne er én av tre som stiller ut smykkene sine i popupen. (Foto: Ronja Sagstuen Larsen)

– Mer gira på å få til ting på tvers

Aagaard kan også fortelle at Envelope1976 har opplevd nasjonal vekst det siste året. Trolig som konsekvens av koronapandemien og holdningsbølgen om å støtte og handle lokalt. Nå håper Aagaard det viser seg å ikke være bare en bølge.

– Jeg merker på en måte at forbrukerne er mer stolte over å si at man er norsk. Før var det kanskje litt mer jaja. Man hadde en merkelapp på hva typisk norsk design var.

Aagaard roser Oslo Fushion Festival og Oslo Runway for å ha lagt opp til samarbeid mellom merker og innad i bransjen denne sesongen. Hun tror man blir «mer gira på å få til ting på tvers», når man får et forhold til de andre merkene og designerne bak.

– Det må jeg si; jeg synes Norge har blitt veldig gode på smykkedesign. Det synes jeg er skikkelig gøy, og det er spennende å se hvordan de mer tradisjonelle har hentet frem eller rebrandet for å nå det mer moderne.

Les også: Disse norske gummibjørnene har tatt verden med storm

Siste saker

Mest lest nå
Les mer