Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Norges designtalenter: Since Oslo

Siri Findal jobbet for andre i motebransjen i flere år. Så bestemte hun seg for å gå sine egne veier og startet Since Oslo.

Med en bakgrunn fra Central Saint Martins i London og ved Statens Håndverk og Kunstindustriskole i Oslo jobbet Findal i over ti år som klesdesigner. De fleste av årene gikk som designer og innkjøper i kleskjeden Bik Bok. I 2015 fulgte hun drømmen om å starte sitt eget skomerke. Since Oslo ble svaret på hennes ønske om å skape feminine, men praktiske sko av høy kvalitet.

Hvorfor ville du starte et skomerke?
– Jeg har hele tiden ønsket å starte noe eget, og etterhvert gikk det opp for meg at min store interesse for sko også kunne bli min jobb. Jeg var lei av å jobbe med klær og så at det ikke var mange andre norske skomerker i det segmentet jeg siktet på. Derfor så jeg en fin mulighet for å fylle et aldri så lite «hull» i den norske motebransje. Jeg var fast bestemt på å følge «drømmen» og vet at jeg ville angret hvis jeg aldri gjorde det. Det ble min drivkraft.

Siri Findal

Hva var inspirasjonen bak Since Oslo?
– I forkant av etableringen av SINCE lagde jeg en grundig forretningsplan der jeg gikk mange runder med meg selv. Jeg spurte: Hva skal mitt merke uttrykke, hvem er målgruppen, hvor bredt eller smalt skal merket være også videre. Etterhvert ble SINCE «født».

– Jeg er utdannet klesdesigner i London og Oslo, og hadde jobbet som dette i mange år. Jeg var lei klær som uttrykk og ønsket å jobbe med et annet mer essensielt produkt. Jeg har alltid vært veldig interessert i sko, så jeg hadde lekt lenge med denne tanken. Jeg visste at jeg ville starte noe eget, og jeg følte at det i Norge var større sjanse for å bli sett med et rent skobrand, enn å jobbe med klær.

Les også
Jacquemus teamer opp med Nike

Beskriv designet til Since Oslo med få ord.
– En miks av det feminine og «edgy».

Hva er din største inspirasjonskilde?
– Jeg inspireres enormt av kunst, kontemporær kunst. Men også moderne arkitektur og interiør. Sterke personligheter er også viktig for meg da jeg designer for disse. Og god estetikk. Jeg er avhengig av estetisk skjønnhet rundt meg for å være kreativ. Slik har det vært siden jeg var liten.

Hva er den største utfordringene med å starte et skomerke i Norge?
– Å starte noe er alltid forbundet med mange utfordringer. Det forventet jeg også, så noen skjær i sjøen har det blitt. Men det er da man lærer, da man får den viktigste erfaringen. Det er uansett viktig å innse at det blir mange små og store utfordringer på veien. Og det er viktig at man er rustet for å overleve disse.

Hva må man ha ekstra i bakhodet når man designer sko som skal fungere godt for norske føtter, vær og vind?
– Tja, hvis skulle jeg konsentrert meg ekstra om akkurat det så hadde jeg nok satset stort på joggesko og gummistøvler. Men jeg tar noen hensyn så absolutt. Jeg vet at vi i Skandinavia har litt større føtter enn i sør-Europa. I Norge trenger vi også sko som kan fungere utendørs – på asfalt, grus og gjerne litt fukt. Nordmenn er praktiske, og de er glad i komfort. Sett bort fra dette, så ønsker også de nordiske kvinner å være sexy, feminie og kule. Det vil jeg bidra til.

Hva er planene framover?
– Planen fremover er vel egentlig bare å «kjøre på» med nye fine produkter, skape innovativ og spennende design som vår målgruppe ønsker seg.

Les også
Sports Illustrated viser frem modell med synlig arr for første gang

– Vi ønsker å tilgjengeliggjøre SINCE i de fleste byer i Norge, samtidig nå ut til Sverige og Danmark. Senere tikker det videre ut i Europa og resten av verden. Så lenge dette er gøy og vi får det vi ønsker ut av dette skal vi fortsette!

Les også: Norges nye designtalenter: Malin Molden

Siste saker

Mest lest nå
Les mer