Norwegian Fashion Hub skal ta over stafettpinnen for Nordic Fashion Association som jobber for å fremme skandinavisk klesdesign.
Siden Nordic Fashion Association (NFA) ble grunnlagt i 2008 har det hatt som mål å posisjonere Norden som en tydelig region for mote, både som destinasjon og som plattform for eksport. Siden oppstarten har Danish Fashion Institute hatt sekretariatet, men nå skal Norwegian Fashion Hub ta over.
Norwegian Fashion Hub (NFH) er en næringsklynge som består av små og store norske klesdesignere og bedrifter – blant annet FWSS, Moods of Norway, Tom Wood og Mardou & Dean. De jobber for en utvikling i den norske motebransjen, og gjennom samarbeid vil de at norsk klesdesign skal bli en seriøs, bærekraftig og verdiskapende næring. Gisle Mariani Mardal er med i styret til NFH og skal være styreformann i Nordic Fashion Association framover.
– Vi i Norge har jobbet så målrettet og visjonært med å utvikle motebransjen i samarbeid med det offentlige og virkemiddelapparatet, så var det et sterkt ønske fra de andre medlemmene at vi skulle ta stafettpinnen og bruke metodikken vi har utviklet og vår erfaring til å videre utvikle NFA. Det er en veldig spennende prosess som vi er stolt over å kunne bidra til, forteller Mardal til Melk & Honning.
Sammen skal motebransjen i Finland, Sverige, Danmark og Norge arbeide mot å sette Norden enda tydeligere på motekartet. Men selv om skandinavisk livsstil og mote er i vinden som aldri før, er det likevel mange globale utfordringer den nordiske industrien står ovenfor.
– Et tettere samarbeid vil styrke den nordiske regionens verdiskaping, og til å være del av å løse fremtidens utfordringer. Ved å samle organisasjonene som jobber overordnet med strukturer og utvikling kan vi styrke ellers små land i verdensmålestokk, ved å bedre samkjøre aktiviteter, styrke kunnskapsplattformer, og tilgang til markeder, kompetanse og utdanning, forklarer Mardal.
En viktig målsetning for NFA er å styrke nordisk mote sin overgang til en bærekraftig bransje, gjennom NICE prosjektet (Nordic Initiativ Clean and Ethical) og Fashion Summit i København. Det står heller ikke på manglende planer for Nordic Fashion Association i norsk ledelse. Nylig hadde de strategimøte hvor de ble enige om hvordan de skal utvikle den nordiske moteklyngen på sikt.
– Først skal vi utvide medlemskapet til å inkludere blant annet utdanning, håndverk og messe- og salgsorganisasjoner. Samtidig kartlegger vi prosjekt- og andre mulige finansieringskilder innen Norden og EU, for å styrke felles initiativer. Vi har allerede et spennende nordisk forprosjekt «Innovation Express» som handler om å kartlegge, samle, og å kommunisere nordisk tekstilproduksjon. På sikt vil produksjon i Norden være mulig igjen, sier Mardal.
Les også: Døden for norske motemagasiner?