Forener punk og kawaii.

Nicola Formichetti
Nicola Formichetti trenger vel knapt noen introduksjon. Aller best kjent er han kanskje som mannen bak flere av Lady Gagas mest ikoniske looks (og som kreativ leder ved merker som Mugler, Uniqlo og Diesel), men også som hjernen bak det New York-baserte streetwear-merket Nicopanda. Sistnevnte er utgangspunktet for det som er hans første makeup-kolleksjon i samarbeid med MAC Cosmetics.
«Jeg elsker makeup», forteller Formichetti til Teen Vogue. Nettopp derfor var en makeup-kolleksjon et naturlig neste steg.
Inspirert av streetwear med en kombinasjon av punk og kawaii (japansk for søt) består makeup-kolleksjonen av seks matte leppestifter, fire lipglosser, tre full face kits, ett pudder, ett sett med vipper, klistremerker og en mappe med sminkekoster – alle enten utsmykket med eller i form av en panda, Nicopandas varemerke, og med navn som «Stay Cute», «Preppy Panda» og «Primapanda».
«Jeg hadde det så morsomt med å finne ut av både fargene og navnene. Navnene er en kombinasjon av alt Nicopanda og jeg representerer», sier Formichetti til Teen Vogue, og fortsetter;
«For meg handler skjønnhet om kreativitet, frihet og moro. Skjønnhet kan være den enkleste og mest naturlige looken eller noe helt over-the-top fordi det er en mulighet for å både styrke og uttrykke. Det er ulikhetene våre som gjør oss unike og vakre».
Det er ikke første gang Formichetti samarbeider med MAC. Han har gjennom en årrekke jobbet med merket blant annet på kampanjer og diverse prosjekter, inkludert Lady Gagas Viva Glam-kampanje. Dette er første gang han gjør en helt egen kolleksjon. Heller ikke MAC er fremmed for samarbeid. De har tidligere teamet opp med navn som Mariah Carey og Nicki Minaj.