Nå er de større enn Yves Saint Laurent

Gucci melder om en fantastisk oppgang.

Å ansette Alessandro Michele som kreativ leder for Gucci har gang på gang vist seg å være et skikkelig lurt sjakktrekk. Mannen poppet tilsynelatende opp fra ingen steder, som en muldvarp fra et hull, og transformerte hele det italienske motehusets look.

Gucci-logoen gikk fra å være et litt harry og avleggs symbol, til å bli et «må ha» som annenhver fashionista frontet med stolthet og glede. Ville mønster gikk fra å være forbeholdt de som ikke hadde moteteften helt i boks, til å bli selve nøkkelen til å bli fotografert av streetstyle-fotografene under moteukene.

Alt takket være den skjeggete 45-åringen fra Roma. Og det ser ut til å ha lønnet seg.

For rett før helgen kunne den globale luksusgruppen Kering melde at Gucci i årets andre kvartal hadde en oppgang på hele 43 prosent i forhold til samme kvartal i fjor.

Kering sin administrerende direktør Jean-Marc Duplaix har ifølge Fashionista uttalt at bakgrunnen for den enorme oppgangen er en stor salgsøkning innen merkets sko og ready-to-wear både for kvinner og menn.

Det er første gang Gucci sine tall forbigår Yves Saint Laurent, som også eies av Kering. Men også hos det franske motehuset hadde tallene et stort grønt pluss foran seg, med en oppgang på 28, 5 prosent i forhold til fjoråret. Luksusgruppen hadde i det store og det hele gode grunner til å meske seg med litt ekstra generøse mengder russisk kaviar og champagne, for gjennomsnittlig slo alle deres merker fjoråret med nesten 30 prosent.

Gucci sin SS’2018-kolleksjon vises under moteuka i Milano som finner sted mellom 20. og 26. september.

Her er en av filmene fra merkets nyeste kampanje, som vanlig regissert av Glen Luchford:

Et innlegg delt av Gucci (@gucci)

 

Les også: Har Gucci hermet etter Dapper Dan?