Nå sliter Forever 21
Mens store motehus kan bruke nesten et år på en kolleksjon fra start til ende, peiser billigkjedene igang produksjonen omtrent samme dag de får sett de nye trendene på catwalken. Ting går gjerne i en såpass rasende fart at luksusmerkene har begynt å gå nye veier for å endre rutinene.
Siden 1984 har Forever 21 opparbeidet seg til å bli en storfavoritt hos mang en ungdom. Billigkjeden har fra sin spede oppstart på rundt 80 kvadratmeter i Los Angeles, vokst seg enorme med 700 butikker spredt rundt i Amerika, Midtøsten, Storbritannia og Asia.
Les også: Kopierte Saint Laurent billigkjeden Forever 21 (og Siv Jensen)?
Den raske veksten gikk kanskje litt til hodet på Don og Jin Sook Chang, da eierne som for et år siden kunne skryte på seg en inntektsvekst på 15 %, nå sliter med å betale regningene sine. Dette irriterer investorer og långivere, som gjerne må vente opptil 30 dager over tiden før pengene kommer inn.
– Som mange andre ungdomsbutikker har de nok drukket for mye av deres egen Kool-Aid og overekspandert butikkflåten både når det kommer til antall butikker og kvadratmeter. Nye butikker ligger rundt et gjennomsnitt på over 3000 kvadratmeter og noen er til og med på over 9000, sier presidenten i investeringsselskapet Customer Growth Partners, Craig Johnson til NY Post.
Les også: Star Wars inntar moteverdenen