Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto via Hypebeast

Nå shopper menn mer enn kvinner

 Herremote har blitt «big business»

En undersøkelse gjennomført av bank- og finansselskapet Barclays viser at klesindustrien generelt har hatt nedgang i 2015, utenom ett marked; nemlig herremote. I følge undersøkelsen økte herremote med omtrent 24% i året som gikk på verdensbasis, og det spås å selge ytterligere de kommende årene.

Andre undersøkelser viser at herremote har hatt en gradert stigning de siste årene, og at det dermed ikke er en tendens som bare har latt seg vise i 2015. Herremote har nesten hatt en dobbel økning til sammenligning med kvinnemote, fra 2011.

Men hva er grunnen til denne massive økningen av salg av klær og tilbehør til menn? 

 Mer mote rettet mot menn

Det er mye mer mote tilgjengelig for menn, både når det kommer til nye aktører og at de mer etablerte motehusene satser mer og mer på herrekolleksjoner.

– Flere rene herremerker har blitt startet, i tillegg til at kjente og etablerte motehus som tidligere kun har hatt damekolleksjoner, nå starter med herrekolleksjoner. De store motehusene har også blitt mer påvirket av gatestilen og en mer sporty stil, som gjør at flere merker blir mer aktuelt og tilgjengelig for allemennheten, sier Helge Reyes, avdelingsleder for herreavdelingen på konseptbutikken YME.

I tillegg påpeker Reyes at merker ofte promoterer klærne sine gjennom kjente mennesker, som har stor påvirkningskraft.

– Flere motehus har større fokus på menswear og designer røffe og maskuline plagg forbeholdt menn, som igjen blir brukt av berømte personer som Kanye West og Nick Wooster, som har stor innflytelse på markedet grunnet sin unike stil.

Stylisten Eirik Mogseth, mener at herremoten er et mindre «utforsket» område, som gjør at det interessant for flere designere og motehus å ta tak i.

Les også
Vi har testet bronzeren som går viralt på Tiktok

– Mye av kvinnemote er allerede «gjort» og «sett», mens det på herresiden er mange flere interessante trender å ta tak i – både nye og innovative, samt mer historiske tendenser, påpeker Mogseth.

Les også: Tre norske motemenn

Stilikonet Nick Wooster via Instagram

Stilikonet Nick Wooster via Instagram

Menn tar ansvar

Øystein Aurlien mener at den økte interessen for herremote kan skyldes av menn føler presset fra kvinner til å presentere seg stilig og  på en elegant måte, spesielt i jobbsammenheng.

– En årsak kan være en slags «skjult kamp for menns likestilling». I flere bransjer ser vi at kvinner har en sterk fremmarsj – og kvinner har alltid hatt en større krav på seg til å kle seg riktig. Dette fører til at også menn ser at de er nødt til å ta ansvar for eget utseende.

Helge Reyes mener at det har blitt mer akspetabelt for menn å være moteinteressert i dagens samfunn.

– Generelt er det mer akseptert for mannen i gaten å være interessert i mote idag enn tidligere. Før har dette vært en «jentegreie», men nå er dette forandret, påpeker Reyes.

Sosiale medier

Alle ekspertene mener at sosiale medier er en av hovedårsakene til interesseøkningen av herremote de siste årene.

– Man blir inspirert av stilen til kjente mennesker som deler dette på sosiale medier, slik som instagram og diverse blogger. I tillegg bidrar sosiale medier til at det er lettere å følge med på nye trender og klesmerker, understreker Helge Reyes.

– Mediebruken er også blitt uanvhengig av landregrenser, og menn for dermed øynene opp for hvordan herremote er en viktig identitsskaper internasjonalt, påpeker Aurlien.

Les også
Havaiana lanserer eksklusive flip-flops

Lars Midtsjø, motejournalist og stylist, mener det er en større asksepten rundt å være moteinteressert og opptatt av utseende som mann, noe som den store delingskulturen på sosiale medier har bidratt til.

– Sosiale medier som Facebook og Instagram gjør at man portretterer seg selv, og det er vitkig å se bra ut for mange til enhver tid. Tenk bare så mye selfie-kulturen har gjort for vårt skjønnhetsideal –  det gjelder også menn!

Streetwear vs. dress

Paleet ser en sterkere interesse for herremote, men opplever ett lite skifte i kjøpevanene til menn.

– Dresser hadde ett litt vanskelig år i 2015, men samtidig ser vi for eksempel at markedet for sneakers tok av noe enormt i fjor, som køene utenfor YME var et tydelig tegn på, understreker senterlederen Øystein Aurlien.

Avdelingsleder for herreavdelingen på Yme understreker suksessen de har opplevd når det kommer til streetwear.

– En egen subkultur har oppstått for folk med spesiell interesse for sneakers og streetbrands. «Reselling», er ett fenomen som har tatt helt av om dagen. Og her er det gutta som dominerer. De venter flere dager i kø og oppretter forum på nett hvor de diskuterer de ulike merkene og kolleksjonene, sier Reyes.

Under motebegivengeten i Pitti Uomo i Firenze, Italia, tidligere i januar, opplevedes det også at herremoten var mye mer preget av streetwear-kulturen enn tidligere. Pitti Uomo har tidligere vært mye preget av dresser, tweed og italiensk eleganse, men ble i større grad i år mer preget av sneakers, bøttehatter og hettegensere.

Lars Midtjø peker imidlertid på at det i det store og hele egentlig er dresser og andre formelle klær, som ofte koster mye penger, som står for den store økningen av salg av herremote, selv om det har vært en økning i streetwear-kulturen de siste årene.

– Dette er ikke en tendens som har kommet fordi unge menn har blitt mer moteriktige, men det kommer heller av praktiske behov. Det er unge men som jobber i finans, og andre formelle stillinger, som ofte trenger flere dresser som bærer luksussegmentet, mener motejournalisten.

Konseptbutikken Yme på Paleet opplever stor interesse i deres herreavdeling.

Konseptbutikken YME på Paleet opplever stor interesse i deres herreavdeling, spesielt når det kommer til sneakers. Foto: Einar Aslaksen.

Nettbutikker

Lars Midtsjø mener også netthandel har bidratt til å øke omsetningen innen herresegmentet.

Les også
Vi har testet bronzeren som går viralt på Tiktok

– Menn har ofte dårlig tid, og da passer det bedre å klikke seg inn på en nettside enn å bruke lang tid i en butikk. Jeg tror også mange menn har sosial angst for klesbutikker medfødt – denne angsten slipper man på nettbutikkene.

Helge Reyes mener også at nettbutikker har gjort herremote mer tilgjengelig.

– Nettbutikker har gjort det enklere å få tak i de feteste merkene, understreker Reyes.

Dårlige tider

Selv om flere undersøkelser spår ytteliggere vekst innen herremote de kommende årene mener Lars Midtsjø at det er dårligere tider i møte når det kommer til herremote på et globalt nivå.

– De enorme tallene luksussegmentet har opplevd, kommer til å synke på grunn av Kinas synkende økonomi, hvor mye av omsetningen har ligget. Men interessen og omsetningen kommer til å bestå i vesten, da luksussegmentet for menn har store tradisjoner i Europa.

Les også: Disse moteukene prioriterer det norske motefolket

Siste saker

Mest lest nå
Les mer