Emojis med brennende hjerte og durags er blant nyhetene.
Emojiene ble – som så mye annet – oppfunnet i Japan på 90-tallet. Etter hvert har de blitt mye mer avanserte, ja, til den grad at enkelte har påstått at det kan regnes som et helt eget språk. Selv om det senere er blitt avkreftet, preger emojis vårt internettunivers kraftig.
I en sak hos New York Post argumenteres det for at emojis faktisk øker følelsen av forståelse og tilknytning mellom oss i kommunikasjonssammenheng. Dette fordi det tydeliggjør tonen og nyansene i det vi skriver.
I 2017 ble det kjent at over 90 prosent av verdens mer enn 3 milliarder internettbrukere benytter seg jevnlig av emojis.
Det tallet er trolig økt en god del under pandemien. Bare Instagram har hatt en voldsom vekst og teller nå over 1 milliard brukere.
For noen år siden ble også cry-laugh emoji, eller «ler så jeg griner» på norsk, kåret til årets ord av Oxford Dictionaries: altså denne 😂. Den populære emojien var på et tidspunkt både den mest brukte på Facebook, Twitter og Instagram. Men i likhet med trender innen andre felt, er det også trender innen emojis og man går lei av å bruke de samme hele tiden.
Derfor er det flaks at Apple lanserer nye hvert år.
Her er noen årets nye emojis:
Les også: Motegigant slaktes for denne tekstmeldingen










Les også: Instagram-kontoene som får deg til å smile