– Å få lov til å bidra med noe så lite til noe så stort er virkelig en enorm glede for oss.
Søndag 21.oktober går årets tv-aksjon av stabelen. I år vil pengene som blir samlet inn gå til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn.

FWSS tolket Mulan. Foto: Bjørnar Øvrebø.
Tidligere har vi sett flere fra den norske motebransjen engasjere seg i aksjonen. I 2016 designet Holzweiler, Cecilie Melli, byTiMo, Cathrine Hammel og Leila Hafzi, sine helt egne røde kjoler som ble donert til auksjon.
Også i år vil norsk mote være representert under auksjonen.
Det er bare knapt ett år siden ni norske designere fikk muligheten til å gjøre sin helt egen tolkning av Disneys-prinsessekjoler. Resultatet ble stilt ut i julevinduene til Steen & Strøm i fjor jul. Her fikk vi se ulike Disney-prinsesser i kjoler som var tolket av de norske designerne Elisabeth Stray Pedersen, Edda Gimnes, Fam Irvoll, Cathrine Hammel, byTiMo, Haikw/, FWSS, Veronica B. Vallenes og Epilogue by Eva Emanuelsen.
Av disse kjolene har Disney valgt å beholde bidragene til Bik Bok Runway Award-vinner Haikw/ og Edda Gimnes, mens de andre syv kjolene har Steen & Strøm valgt å donere til årets tv-aksjon.
Direktør ved Steen & Strøm, Jim Thorshaug Rengård, forteller til Melk & Honning at de er stolte over at Disney-prosjektet ble en såpass stor suksess.
– Det har hele tiden vært viktig for oss at prosjektet får en verdig avslutning. At kjolene nå kan glede noen andre og samtidig bidra til å støtte det viktige arbeidet Kirkens Bymisjon gjør, er vi veldig fornøyd med.
– Vi har ingen formening om hva kjolene vil gå for. Det viktigste for oss er at de fortsatt kan spre glede til store og små – samtidig som de bidrar til samfunnet, sier Thorshaug Rengård.
Designer ved FWSS, Cathrine Børter, er ydmyk over å få være en del av denne donasjonen.
– Å få lov til å bidra med noe så lite til noe så stort er virkelig en enorm glede for oss, sier hun og fortsetter:
– Mote er ofte forbundet med forfengelighet og materialisme, men gjennom tv-aksjonens tiltak flyttes fokuset over på noe langt viktigere. Som designer er det utrolig fint å få ta del i et prosjekt som dette.
FWSS fikk i oppgave å designe sin tolkning av kjolen til Disney-prinsessen Mulan.
– Disneys Mulan var den modige, kriger-prinsessen som trosset alt for å redde sin syke far. Det er mange der ute som kjemper tøffe kamper, så dersom vår kjole kan bidra til å hjelpe noen som trenger det, er vi utrolig takknemlige for det, avslutter Børter.
Også Elisabeth Stray Pedersen, bak ESP, er glad for at hennes design er en del av årets TV-aksjon.
– Vi synes det er flott at samarbeidet med Disney kan bidra til det viktige arbeidet som Kirkens Bymisjon gjør. Jeg er veldig glad for at jeg får ta del i dette prosjektet, sier Stray Pedersen og avslutter:
– Nå krysser vi fingrene for at kjolene går for mest mulig.
21.oktober sendes tv-aksjonen direkte på NRK.
Hovedbilde: Bjørnar Øvrebø
Les også: – Loungewear har ikke forandret seg mye siden 80-tallet