Nå gjør Instagram store endringer for å beskytte de unge

Publisert:

Del innlegg:

Vil gjøre det tryggere for ungdom å være på appen.

Man har etter hvert blitt vant til hyppige endringer på Instagram.

Selskapet liker nemlig med jevne mellomrom å introdusere splitter nye elementer og fjerne andre, til brukernes store fortvilelse og/eller jubel.

De siste årene har Instagram blant annet skjult likes, introdusert Stories, IGTV og Reels, og satset stort på shoppingfunksjon.

Nylig ble det også kjent at de nå vil fjerne nok en populær funksjon.

Nå gjør Instagram nok en gang endringer. Denne gangen er det med et meget positivt fortegn, nemlig å beskytte de unge.

Les også: Bella Hadid med clapback til frekk følger

Ifølge i-D kommer de nemlig nå til å forsøke å forhindre at de under 18 år får uønsket oppmerksomhet fra voksne.

Det vil ikke lenger være mulig for voksne å sende DM til ungdom, dersom de ikke følger dem tilbake.De vil i stedet få opp en pop-up som sier at DM ikke er en mulighet. Unge vil også få en notification dersom en voksen de snakker med har oppført seg «mistenksomt» på Instagram.

Kommentarer fra kontoer som kontakter mange unge vil også fjernes. Innhold fra tenåringer vil heller ikke lenger være synlig på explore-siden til voksne som tidligere har kontaktet unge.

– Ved å gjøre det slik at det er tenåringen som må ta kontakt med den voksne og ikke motsatt, blir det de som sitter med makten. Det setter dem i førersetet slik at de kan styre sin opplevelse av Instagram på en ny måte, sier Larry Magid, administrerende direktør for ConnectSafely som har samarbeidet med Instagram.

Per nå er millennials den største gruppa på Instagram, med 33 prosent, mens generasjon Z følger hakk i hæl med 29, 8 prosent. 7 prosent av appens brukere er mellom 13 og 17 år.

Instagram har forøvrig fått en voldsom oppsving under pandemien. Nå teller de utrolig 1 milliard brukere! Kanskje ikke så overraskende når de fleste sine liv har bestått av hjemmesitting med Netflix, spising og scrolling det siste året.

Til sammenlikning har TikTok, som må sies å ha tatt over rollen som mest hypede ungdomsapp, 690 millioner brukere globalt.

Les også: Ny forskning: så mange snoker på eksens sosiale medier etter bruddet

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...