Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Nå gjør Fila sin runway-debut under Milan Fashion Week

Det italienske 90-talls sportswear-merket snuser på high fashion.

Det har lenge vært hvisket om Filas store comeback. De siste sesongene har sportswear stått sterkt i motebildet, og en rekke merker fra det mange anser som svunne tider har igjen opplevd suksess. Nå er det altså Filas tur, og denne gangen skal det handle om mer enn sportswear.

Kaia Gerber på catwalken for Fendi.

Det italienske sportswear-merket som ble startet i 1911 tar nemlig sikte på å bli high fashion. I september holder de sitt første runway show noensinne under Milan Fashion Week. Eksakt dato og location er foreløpig ikke kjent, men det blir altså som en del av den italienske moteuken som finner sted i tidsrommet 18.-24.september i høst.

Fila hadde sin storhetstid på 90-tallet med tilhengere som Tupac Shakur og LL Cool J. I 2007 kjøpte en koreansk businessmann opp merket via Fila Korea, og sakte, men sikkert har de igjen gjort seg markert gjennom blant annet samarbeid med designere som Jason Wu, Anna Sui og Gosha Rubchinskiy. For ikke å nevne capsule-kolleksjonen i samarbeid med Fendi som ble vist under den italienske moteuken tidligere i år.

For sitt inntog inn i high fashion har Fila hentet inn Antonino Ingrasciotta som kreativ leder. Han kommer fra tilsvarende posisjon i Adidas, og leder det kreative arbeidet med merket sammen med Joseph Graesel. «Bakgrunnen deres er en perfekt match med både sport og mote», sier Fila-topp Gene Yoo til WWD som først omtalte saken. «Med utgangspunkt i Fila-arkivet jobber de med en kolleksjon med mål om å ta merket til neste nivå ved å koble sammen fortiden med fremtiden».

Det er Dosenbach-Ochsner som har lisensen på Fila i Europa. I 2016 håpet merket å se salget vokse med 10 prosent hvert år med et mål om å nå 620 millioner euro i 2020. Det skriver britiske Fashion Network.

Hovedbilde: Fila

Les også: Er streetwear-bølgen snart over?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer