Foto: NTB

Nå feirer 9-åringer bursdag i sminkebutikker

Business of Fashion skrev i går om det nye fenomenet Sephora-bursdager.

Da Jenni Schwartz’ datter Mia skulle fylle ni i 2023, ønsket hun seg en bursdagsfest på favorittstedet sitt – Sephora. Moren var skeptisk, men da hun spurte de ansatte i butikken nær hjemmet deres i Boca Raton, Florida, var de mer enn villige til å hjelpe. To makeup-artister lærte jentene å lage en «dewy» hud, og goodiebags med prøver ble delt ut.

Høydepunktet? En sminke-skattejakt. 15 jenter løp rundt i butikken og lette etter svar på spørsmål som «Hvor mange dufter har Sol de Janeiro?» (12) og «Hvilken farge har korken på Drunk Elephant’s Lip Balm?» (oransje).

Skjønnhet som bursdagstrend

Bursdager med skjønnhetstema har eksplodert blant dagens tweens. Tidligere var ansiktsmasker og neglelakk typiske sleepover-aktiviteter, men nå trekker Sephora, Glossier og andre skjønnhetsbutikker til seg småjenter på jakt etter det perfekte selfielyset og de nyeste produktene.

Glossier, som har sett en økning i slike feiringer, forteller at sosiale medier har gjort dem populære blant en ny generasjon fans – noen var knapt født da merket ble lansert for 10 år siden. De har til og med sett Glossier-tema Bat Mitzvahs.

Foreldre tilpasser seg

Noen foreldre velger å ta feiringen hjem. Brandi Montague arrangerte en spa-fest for sin niårige datter med negleteknikere, massasjestoler og agurkskiver på øynene. Men nå, tre år senere, blir datteren hennes invitert til bursdager på steder som Lip Lab, hvor barna lager egne leppefarger, eller Orly Color Lab, hvor de designer sine egne neglelakkfarger.

For mange er butikkbursdager en praktisk løsning. «Du er allerede på et kjøpesenter. Kjøp en Shake Shack-burger eller en Starbucks, og vipps – den perfekte tween-bursdagen,» sier Montague.

Les også
Vårmote med Chris Abolade: - Slapp, sexy og ON!

Butikkene omfavner trenden

Selv om butikker ikke nødvendigvis er designet for barnebursdager, er de fylt med testere, gratis makeovers og interaktive opplevelser. Flere merker ser nå potensialet i å bygge lojalitet fra en ung alder.

Men trenden vekker også debatt. På nett florerer diskusjoner om hvorvidt niåringer trenger avansert hudpleie og dyre sminkeprodukter. Samtidig finner foreldre smarte måter å organisere festen på, som planlagte aktiviteter og små grupper for å unngå kaos.

https://www.tiktok.com/@dylanedestasio/video/7457661760905039134

Siste saker

Mest lest nå
Les mer