Er det Raf Simons som skal ha all æren?
Det italienske luksusmotehuset Prada har virkelig hatt en oppsving den siste tiden, og er blant de mest populære merkene i verden akkurat nå.
Nylon- og skinnveskene, loafers med tykk såle og boblejakke med merkets logo er å se overalt blant kjendisene og moteinfluencere på Instagram.
Men hva skyldes den plutselige oppsvingen?
Prada er særlig kjent for veskene sine i nylon, som gjerne blir omtalt som et ikonisk tilbehør fra 1990- og 2000-tallet. Vesken er tilbake i trendbildet for fullt, og er å se på armen til både kjendiser og influencere over hele verden.
Det italienske motehusets skinnvesker trender også.
I februar i fjor kunngjorde motehuset at Miuccia Prada og motedesigner Raf Simons fremover vil samarbeide om rollen som kreativ leder. Samarbeidet fikk mye oppmerksomhet, og ble omtalt som en ny æra av Vogue.
– De utgjør et veldig spennende team, sier influencer Annabel Rosendahl til Melk & Honning.
– Samtidig har de truffet på wearable-mote denne høsten, med dunjakker som vi alle bruker i disse kalde måneder og loafers med tykk såle.
Det er spesielt klær og tilbehør med Prada-logoen som virkelig trender for tiden. «Dette er de ultimate investeringselementene du kan tilføre garderoben din», skriver blant andre Who What Wear.
Rosendahl trekker paralleller til Louis Vuitton sin historiske logo og dens statussymbol.
– Logo funker, i hvert fall kommersielt sett. Kanskje det er et bevisst valg for å synes?
Hun forteller at hun liker at det hun har fra Prada er litt annerledes og spennende, samtidig som det er like aktuelt i årene fremover.
– Jeg kjøpte nylig et par rosa vinterboots, som jeg falt for fordi de er litt spesielle og sære.
Også i 2019 var Prada på alle sine lepper – da grunnet alt fra batikk til knestrømper, og selvsagt de store hårbøylene som gikk viralt.
Men før det slet de lenge med å holde seg relevante. En rekke strategiske valg, blant annet å si nei til pels, ble tatt godt i mot. Men eksperter mente at en ny ledelse måtte på plass for at motehuset igjen skulle få en klar visjon.
Det fikk de med Simons inntog, selv om de norske ekspertene Melk & Honning snakket med etter hans Prada-debut i høst ikke var overbevist.
– Jeg har alltid vært en Prada-elsker, så for min del er det ikke noe nytt, sier influencer Rikke Krefting til Melk & Honning.
Hun tror grunnen til at merket appellerer til så mange nå er fordi de lager minimalistiske, klassiske og praktiske design, men med en edgy tvist.
Selv kjøpte hun seg nylig Prada sine loafers i sort og en nylonlue med logo.
– I disse regnfylte januardagene i London følte jeg at jeg «trengte» en vanntett lue. Jeg glemmer alltid paraply, så da gikk jeg for nylonluen fra Prada. Kjæresten min er ikke like fan som meg av den, så den blir mest brukt i skjul.
– Moren min har alltid vært en elsker av nylon-kolleksjonen, og jeg husker den fra jeg var liten. Det er praktiske plagg som kan brukes i all slags vær. Det er minimalistisk, men med en liten logo som er en klassiker uansett tid.
E-shopping-gigant Lyst måler hvert kvartal hvilke merker og produkter som er de mest populære i verden. Prada ligger nå som nummer fem på listen.
De mener Miuccia Prada og Raf Simons sammen demonstrerer kraften som ligger i kreativitet ved blant annet å understreke viktigheten av den gode samtalen og det å komme sammen for å forestille seg mote for fremtiden.
I juli i fjor fikk duoen mye oppmerksomhet for å auksjonere bort unike plagg og tilbehør i samarbeid med auksjonshuset Sotheby’s for å samle inn penger til FNs organisasjon for utdanning.
I 2019 kunngjorde det italienske motehuset samarbeidet med Adidas, som ble lansert både både i 2019 og i fjor. Samarbeidet fikk mye oppmerksomhet i moteverdenen, og trekkes frem som en ytterlig faktor til populariteten rundt merket av Lyst.
Les også: Er nordmenns motefavoritt reddet?