Gestuz-designeren om motesuksessen og skandinavisk design.
Som en hyllest til den moderne kvinnen lanserte Sanne Sehested Gestuz i 2008. Med det danske motemerket ville hun skape de garderobefavorittene hun selv ønsket seg, med en visjon om at det ikke finnes en bestemt måte for kvinner å kle seg på. Selv mener hun Gestuz har røtter i skandinavisk design, men med en konstant oppdatering av klassiske styles med en edgy twist.
Satser internasjonalt
Under moteuken i København i fjor sommer åpnet Gestuz sin første butikk i hjertet av den danske hovedstaden.
– Det har vært en stor drøm å åpne butikk helt fra starten og det har vært et ekstremt spennende år. Butikken gir oss muligheten til å komme i kontakt med forbrukeren på en helt unik måte. Her får vi også holde flere spennende eventer med vår signatur.
Etter et år med egen butikk i København, i tillegg til å bli solgt i motebutikker som Høyer, Wakakuu og danske Companys, tar Gestuz nå steget utenfor Skandinavia.
– Jeg er stolt av Gestuz-universet og vil ta det med utenfor de danske landegrenser. Vi har allerede kunder mange steder rundt i verden, og ser at ved å utvide merket internasjonalt så åpner vi for nye muligheter, inspirasjon, ideer og nye prosjekter.
Senere denne høsten åpner Gestuz en pop up-butikk på varehuset Selfridges i Manchester.
– Vi er utrolig stolte over å kunne ta del i en så anerkjent moteinstutisjon som Selfridges og få lov til å dele merket med alle de besøkende, sier Sehested.
Skandinavisk motesuksess
Siden oppstarten i 2008 har Gestuz vokst til å få en solid plass blant skandinaviske motemerker. Interessen for nettopp skandinavisk mote har gjort at store luksusbutikker som Net-a-Porter tar inn merker som Stine Goya, Holzweiler og Envelope1976 og internasjonale stjerner som Gigi Hadid, Taylor Swift, Kylie Jenner og Cardi B kler seg i merker som byTiMo, Edda Gimnes, Tom Wood, Holzweiler og Saks Potts.
– Skandinavere er gode på design. Om det er mote eller møbler. Det er et stort ønske om å skape brukpare pieces uten å gå på kompromiss og det gjør skandinaviske merker til noen av de beste, sier Sehested.
– Med det sagt så tror jeg også det handler mer om den overordnede måten å designe og kle seg på. Det er noe avslappet over skandinavisk mote. Vi er heller ikke redd for å vise at vi gjør noe ut av oss selv. Høy kvalitet er viktig, spesielt i Københvan. Her skal man levere barn, sykle rundt i hele byen, gå på jobb og direkte videre i en middag. Vi vil ha klær som passer til hverdagen vår og ikke omvendt.
Med skandinavisk motesuksess kommer også økt konkurranse blant merkene. Det mener Sehested er helt naturlig og noe som skjer i alle bransjer. Hun mener imidlertid at det er stor forskjell på de danske motemerkene.
– Internasjonale publikasjoner bruker gjerne begrepet danish fashion om alt og alle. Men dansk design er egentlig ekstremt ulik.
– Danish fashion er nok mer en følelse. En måte å bære seg selv på som er typisk for de danske fashionistaene.
Hun mener det i skandinavisk mote både finnes merker som representerer den klassiske skandinaviske minimalismen, samt merker som hver sesong byr på ville farger, print og silhuetter.
– I tillegg er ikke den danske motescenen større enn at man kan hjelpe hverandre og gi vennlige ord. Det er helt unikt.
Les også: Stine Goya: – Å se Michelle Obama bære vårt design er noe av det mest minneverdige