BRGN åpner sin første frittstående butikk

Foto: Kampanjebilde BRGN

BRGN åpner sin første butikk

– Det var, og er fortsatt, uaktuelt at vi ikke skal komme oss gjennom denne krisen.

Med det norske motemerket BRGN vil Ros-Mari Gaundal og Karine Lunde Trellevik gjøre regntøy om til mote. 

Men da koronakrisen kom for fullt, var det, som for så mange andre, full stopp så og si over natten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå åpner BRGN sin første frittstående butikk i byen der de hører hjemme.

Les også: Slik skal seks norske motemerker få deg til å velge lokalt

– Uvirkelig

– Det var veldig uvirkelig da den siste vi ansatte begynte ti dager før vi måtte permittere henne. Jeg tror vi tidlig så at det var en så stor usikkerhet rundt hvordan dette ville ramme og hvor lenge situasjonen ville fortsette å berøre bransjen. Det ble raskt klart for oss at alt suppleringssalg for våren ville stoppe og at internasjonalt innsalg var satt på vent. Det samme gjaldt produksjonsreiser og nye kategorisatsninger. Det betød at mange stillinger plutselig ble satt på pause samtidig ettersom vi ikke hadde inntekter til å betale lønn, forteller Karine Lunde Trellevik i BRGN til Melk & Honning.

Norske motemerker slår seg sammen for å sette fokus på norsk mote
Ros-Mari Gaundal og Karine Lunde Trellevik. Foto: BRGN

– Fryktet dere noensinne for merkets fremtid?

– Nei. Jeg tror vi gikk inn i et «hvordan fikser vi dette»-modus. Det var, og er fortsatt, uaktuelt at vi ikke skal komme oss gjennom denne krisen.

– Det har, og får, selvfølgelig store følger for flere, og vi er satt et par år tilbake på noen områder. Samtidig har det skjerpet oss til å tenke mer fokusert på hva som må til av endring og omstilling for å komme sterkt ut på andre siden.

BRGN

Ble tvunget til å tenke nytt

– Vi var midt i en større eksportsatsing da korona traff. Som vekstbedrift øker kostnadene i takt med veksten. Da omsetningen plutselig stupte over natten, ble vi nødt til å gjøre flere større grep. 

Men det at BRGN var i vekst, gjorde at de falt litt mellom to stoler. Støtte fra Innovasjon Norge var tiltenkt nye innovasjonsprosjekter, mens støtten fra regjeringen dekket en del av tapet opp mot fjoråret.

– Vi har ikke hatt noe stort tap mot fjoråret, men mye høyere kostnader. Vi har også slitt med å få inn betaling for leverte varer. Siden vi hadde planlagt for rundt 80 prosent vekst mot fjoråret, har vi også flere ansatte enn i fjor, større lokaler, og større ordre mot leverandører.  Vi ble nødt til å permittere alle, enten 100 prosent eller delvis, forteller Trellevik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tvang de to til å tenke nytt. En storsatsing på ekspert ble satt på vent, mens åpning av en lokal butikk i Bergen kom inn.

BRGN

– Tok tid å overtale banken

– Det å åpne egen butikk nå høres for mange litt «dumdristig» ut og det tok tid å overtale banken.

Hun forteller at det er flere grunner til at de nå har valgt å åpne det som blir deres første butikk:

– For det første har vi et bredt varelager som vi ønsker at våre kunder skal få se. I Bergen opplever vi nå at flere gjerne vil ha mer enn en jakke. Da vil de se hele sortimentet vårt. For det andre, ved å åpne egen butikk har vi fått muligheten til å hente alle som har vært permittert tilbake i 100 prosent jobb. Det løser vi ved at de jobber delvis i butikk og delvis på kontoret.

BRGN

BRGN-butikken åpner i august, og vil ligge sentralt på togstasjonen i vestlandshovedstaden.

– Vi hadde lenge vurdert togstasjonen i Bergen da det normalt er en av de mest besøkte togstasjonen i Norge. Og den som har flest utenlandsturister i løp av et «vanlig» år. Det er en fin lokasjon å vise merket til nye kunder. Vi vil tilby litt lett servering og god kaffe. På den måten håper vi at de som har ti minutters til overs, enten de skal ta toget selv eller henter noen som kommer med toget, tar turen innom for å finne den perfekte kåpen for all slags vær.

Les også: Norske motemerker satser på dette i sommer