Tilskuerne på Gosha Rubchinskiy-visningen i Paris forrige uke, måtte først krysse en flyktningeleir for å komme fram. Om det var et bevisst valg fra Rubchinskiys side vites ikke, men utgjorde likeledes skarp kontrast til motepersonlighetenes privilegerte hverdag.
Les mer: Fan gikk visning for Gosha Rubchinskiy
Denne sesongen, spesielt i Milano og Paris, var elementer fra dagens politiske situasjon tydelig. Terror, flyktningkrisen og miljøpolitikk var tyngst representert.
Den eksentriske belgieren Walter Van Beirendonck markerte seg sterkest. I en tidligere kolleksjon kommenterte han etterskjelvet av Charlie Hebdo-massakren med setningen «Slutt å terroriser verden vår».
I år gikk kolleksjonen under navnet «Rasende», fra flamske «Woest
Van Beirendonck hevder at verdenssituasjonen har gått fra vond til verre siden sist forrige presentasjon. Videre ytret han et ønske om å bruke visningen som en platform til å uttrykke noe mer (…).
– Jeg er sint og rasende for all dritten som skjer rundt oss. Det er færre folk som uttrykker meningene sine. Jeg savner det i moteverdenen, fortalte belgieren Dazed bak kulissene.
Comme des Garçons, med Rei Kawakubo i spissen, bød på den annen side på blomster. Enkelte av plaggene i sesongens herrekolleksjon refererte til rustninger, men modellene var nærmere fredssoldater – sammenlignet med Walters sinte krigere.
Les mer: Cara Delevingne med uvanlig gjest på Chanel-show
Med militærgrønne nyanser i kombinasjon med identifikasjonsbrikker, bød også Kim Jones og Louis Vuitton opp til marsj.
– Det er viktig å rette på søkelyset, med tanke på alt som har skjedd i Paris, sa Jones til Dazed.
Hos Balmain hadde Olivier Rousteing hadde kledd modellene sine opp i Swarovski-krystalliserte jakker, og med hashtaggen #BalmainArmy ble referansene bokstavelig.
Visningen avsluttet med låten «All of the Lights» av Kanye West, som en referanse til «lysets by» – Paris.