Bransjens tanker om moteukenes store comeback «etter korona».
De internasjonale moteukene har vært i hardt vær siden pandemien kom. Massiv tilreising av både gjester, modeller, designere, team, innkjøpere og presse – pluss store eventer, folkemengder og køer har vært en sentral del av opplegget. Naturlig nok. Og nettopp dette har tidvis vært både uaktuelt og pålagt strenge restriksjoner under koronapandemien.
Sommerens gjenåpning og vaksine-framgang tillot en sesong internasjonale moteuker tilnærmet normalen å blomstre opp igjen. De fleste kjørte et hybridformat, med både digitale og fysiske poster på programmet. Det var mindre masker, mer eventer. Mindre avstand, mer mingling.
Melk & Honning har snakket med bransjen om årets sesong, som Paris Fashion Week nettopp markerte slutten på. Hvordan har sesongen vært, hvem har utmerket seg, og hva vil definere moteukene fremover?
– Pandemien viste hvor viktig det er å fysisk samles for å se og forstå mote
Kine B. Hartz, sjefsredaktør i Costume, er takknemlig for å kunne delta fysisk på moteukene igjen. Selv reiste hun til både København og Paris.
-Det er fortsatt et stykke igjen til moteukene er som før, det var helt klart en roligere vibe med færre og mindre show denne sesongen.
– Det var en drøm. Jeg har virkelig savnet det.
Hvordan synes du hybridløsningene med både fysisk og digitalt program fungerer?
– Selv om mange motehus har imponert meg med sine digitale show, er det noe eget å sitte der idet lysene slås på og modellene spankulerer nedover catwalken i vakre kreasjoner, forteller Hartz.
– Du forstår instinktivt hva visjonen til designeren er – du kan studere detaljer og se hvordan hvert plagg faller når modellen beveger seg.
Tror du det digitale vil fortsette å definere motebransjen fremover?
-Digital innovasjon vil alltid være en del av moteverden, men mitt inntrykk er at pandemien viste hvor viktig det er å fysisk samles for å se og forstå mote. Det var en ny optimisme og glede i luften under denne runden med moteuker.
-Jeg gleder meg allerede til neste sesong, sier Hartz.
Kan du trekke frem noen høydepunkter fra sesongens visninger eller eventer?
– For meg var det et stort høydepunkt å se visningen til Hermés på en flyplass utenfor Paris – jeg er stor fan av hva designeren Nadège Vanhee-Cybulski gjør med dette klassiske motehuset. Hennes nedtonete luksus føles både kompleks og lett til sinns på samme tid. Jeg elsker fargepaletten og elegansen hun bringer, og at alt hun designer er så feminint, verdig og chic.
-Ellers synes jeg Chanel hadde en nydelig visning og Louis Vuittons moteball var til å miste pusten av.
Sjefsredaktøren nevner også kolleksjonene til Loewe, Givenchy, Saint Laurent og Isabel Marant – og innrømmer at det i det hele tatt er mange hun kunne trukket fram som sterke. Ganni-showet i København var også en favoritt.
-I Danmark er jeg veldig fan av Cecilie Bahnsen, og likte godt Baum und Pfermgarten og Mark Kenly Domino Tan denne sesongen, forteller Hartz.
-I Norge imponerte Livid meg med sin kunsteriske visning som var deres første noen gang, jeg gleder meg til å følge dem videre.
-Har vært vanskelig å få show
Influencer og innholdsskaper Annabel Rosendahl har fulgt sesongens moteuker fysisk fra front row i både København og i Paris, og digitalt hjemmefra. Hun beskriver en sesong hvor stemningen var avslappet og preget av gjenåpnings-glede – men ikke fri for kapasitetsutfordringer.
-Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det var utrolig deilig å være tilbake. Man kan jo egentlig si at underveis i pandemien kjente man litt på at det var deilig å ikke reise så mye – men nå som det faktisk er mulig, og man var tilbake på stedet, så var det digg.
-Jeg er i en kreativ bransje. Den type inspirasjon man får når man reiser og er fysisk tilstede på moteuker, er det jeg lever på resten av året.
Ifølge Rosendahl har årets sesong vært roligere enn tidligere. Med færre show på agendaen, og innskrenket kapasitet per show, har moteukene blitt en hakket mer avslappet affære. På godt og vondt!
-Jeg vil si at både CPHFW og PFW ikke var så busy som det har pleid å være, sier hun.
Hun forteller at hun har sørget for å gjøre moteukene mindre hektiske for sin egen del. Pandemien ga perspektiv og et ønske om å moderere. Færre show ga rom for å senke skuldrene.
-Jeg mistet shows jeg pleier å bli invitert til, men på den andre siden var jeg tilstede i byen – og, ikke minst, dro på møter med presse, i showroom, på presentasjoner…
-Det hele føltes egentlig litt mer avslappende, og jeg har snakket med andre i bransjen om dette også, at man kunne puste litt mer i løpet av uken.
Hvordan synes du hybridløsningene med både fysisk og digitalt program fungerer?
-Det digitale har vel ført noe positivt ved seg i og med at motehusene har investert i bedre digitale løsninger, som bilder og film for livestreaming – slik at det blir lettere å se visningene når man ikke er til stede. Showene jeg ikke fikk sett fysisk, fikk jeg sett digitalt.
-Louis Vuitton var fantastisk – det streamet jeg live. Og Chanel.
– Motehusene har blitt mer kreative, mener Rosendahl.
-Det er kanskje sånn at merkene blir pushet til å tenke nytt. Chanel har jo pleid å ha tusenvis av gjester, nå ble det mer intimt. Chloé hadde for eksempel utendørs visning, noe som ikke er så vanlig i Paris, men mer normalt i København.
Tror du det digitale også vil fortsette å definere motebransjen fremover?
-Jeg tror absolutt det vil forbli en løsning med begge deler. Det vil fortsatt være digitalt for alle, og fysiske show for de inviterte. Det som er fint med den digitale delen er at det inkluderer. Alle kan logge på og se det hjemmefra.
Kan du trekke frem noen høydepunkter fra sesongens visninger eller eventer?
-Saks Potts under CPHFW som viste i hagen til Arne Jacobsens bolig – det var en arkitektonisk og kul visningsform. Du blir tatt ut av tradisjonell catwalk, forteller Rosendahl.
-Og så Ganni, som gjorde showet sitt på toppen av slalombakken i København – det skaper en helt egen energi. Det var utendørs, fint vær og kolleksjonen var veldig fin.
-Og så må jeg trekke frem Chanel som jeg ikke så fysisk selv, men som jeg streamet. Der var 90-tallets catwalk tilbake med modeller som gikk og smilte, og blunket til kameraet – og det var fotografer rundt hele scenen. Det var en morsom form, sier hun.
-I tillegg føler jeg at kolleksjonene generelt har vært veldig fargerike. Festen er tilbake! Korte skjørt, cutout-detaljer, mye bar hud, fjær, paljetter… De glade 20-årene!
-Det var veldig gøy å se etter et år i joggebukse.
Merket du deg noen utfordringer eller noe kritikkverdig knyttet til organiseringen av moteukene denne sesongen?
-Utfordringen nå har jo vært at de har hatt veldig få plasser til showene. Det har kanskje vært den største, ikke bare for meg, men for alle jeg har møtt i både inn- og utland. Miu Miu hadde for eksempel satt ned kapasiteten fra 750 til 250, forklarer hun.
Hvilke tanker har du for neste sesong? Hva tror du kommer til å definere neste års moteuker?
-Neste sesong tror jeg alle kommer til å være 100 prosent tilbake. Da vil det være større visnignsarenaer igjen, og alle kommer til å sette seg på første fly!
-I Paris pleier vi være en gjeng, men i år dro bare to av oss – til Milano var det ingen av oss som dro, og nesten ingen andre norske heller, sier Rosendahl.
Selv kan hun fortelle at hun planlegger å reise tilbake til København og Paris neste sesong. I tillegg vurderes foreløpig moteukene i London og New York, som hun har pleid å reise til tidligere.
-Post-pandemi og gjenåpning kommer til å prege også neste sesong
KK-redaktør Ingeborg Heldal har for vane å delta på flere av de internasjonale moteukene. Denne sesongen deltok hun fysisk på moteuken i København samt Oslo Fushion Festival.
-Jeg må være så ærlig å si at jeg synes det var HELT FANTASTISK!
-Det kan faktisk ikke sammenlignes med å se noe digitalt. Det å være på location, kjenne på stemningen, høre buzzet fra alle som snakker, kjenne dunkingen fra bassen i det musikken begynner, se modellene på nært hold, ikke tenke på om fargegjengivelsen på skjermen er riktig … Kunne snakke med kolleger om showet etterpå. Rett og slett ta pulsen på bransjen vi er så glad i.
I tillegg holdt Heldal seg oppdatert på det digitale innholdet fra flere av moteukene hjemmefra. Hun påpeker at mange av merkene har lykkes i å skape flotte digitale visninger i år.
Tror du det digitale vil fortsette å definere motebransjen fremover, pandemi eller ei?
-Jeg ser for meg at en kombinasjon kan bli en fin løsning også i tida framover. For om man ikke har anledning til å være tilstede fysisk, er det fint å få en så helhetlig digital opplevelse som mulig. Jeg ser absolutt for meg at bransjen kommer til å ha stor glede av å kunne tilby en hybridløsning for å nå ut bredest mulig, mener hun.
Kan du trekke frem noen høydepunkter fra sesongens visninger eller eventer?
-Fysisk var jeg jo bare i Køben, men må trekke fram Ganni, hvor visningen var helt utrolig flott. Stor og imponerende på alle måter, sier Heldal.
-Kolleksjonsmessig var jeg kanskje mest imponert over Malene Birger. Den var helt fantastisk, og de hadde valgt en digital visning med en film i fokus.
-Av de store internasjonale aktørene ble jeg voldsomt wow’et av Chanel. Og glorete som jeg er koste jeg meg også med bildene fra Balenciaga, Louis Vuitton og Diors overdådige show, forteller hun.
Er det noen nykommere du synes utmerket seg spesielt?
-Nykommer og nykommer, men jeg fikk i hvert fall for alvor øynene opp for Christopher Esber denne sesongen. Han jobber så utrolig lekent og fint med blant annet cut-outs på kjoler og blazere. Et plagg fra ham står aller øverst på min ønskeliste.
Merket du deg noen utfordringer eller noe kritikkverdig knyttet til organiseringen av moteukene denne sesongen?
-Det var for Køben sin del egentlig den samme, gamle leksa. Visningene er milelangt fra hverandre, og dersom man ikke kan være med pressebussen står man i fare for å bli skipbrudden på Refshaleøen… igjen. Det var nesten litt nostalgisk.
Hvilke tanker har du for neste sesong? Hva tror du kommer til å definere neste års moteuker?
-Jeg synes det er litt vanskelig å spå, men ser egentlig for meg at post-pandemi og gjenåpning kommer til å prege også neste sesong, sier Heldal.
-Håper på mindre beige og mer fargefest!
-Det digitale er ikke noe for meg
Den London-baserte influenceren og konsulenten Caroline Ebo sier hun er i ekstase etter sesongens «fashion month». Og ikke bare fordi Covid ikke lenger bestemte alt – i all hovedsak fordi det var første sesongen hun deltok selv.
-Jeg har villet delta lenge, men jeg har hatt jobber som ikke har gitt meg friheten, så for meg var denne sesongen veldig spesiell.
-Både med tanke på at I broke my Fashion Week virginity, men også fordi ting har åpnet opp igjen. 10 av 10 fra meg!
Ebo er heller ikke i tvil om at det er det fysiske som gjelder under moteukene. Selv deltok hun fysisk både i London, Milano og Paris.
-Digitalt er ikke noe for meg. Fysiske program gir meg en helt vill inspirasjon. Valg av lokalet, det kreative, musikken, menneskene rundt deg i samme bransje som du kan prate shit chat med – og så klart at man får se hva man kan vente seg neste sesong fra hvert merke.
Tror du det digitale eller hybride vil fortsette å definere moteukene fremover?
-Jeg tror absolutt at det fysiske kommer til å fortsette, spesielt nå som Covid sakte men sikkert sier goodbye. Altså, den eksponeringen disse merkene får ved å ha fysiske show er jo helt vill.
Kan du trekke frem noen høydepunkter fra sesongens visninger eller eventer?
-Det må jo bare bli mine første show med COS i London, og Alberta Ferretti og Jil Sander i Milano. Ekstase!
Er det noen nykommere du synes utmerket seg spesielt?
-Om man ikke har hørt om Roberta Einer, go check her out and thank me later. Har aldri sett vakrere broderte kjoler og fargekombinasjoner i hele mitt liv.
-Jeg startet min Fashion Week-måned med et middagsevent i London hvor alle 20 gjestene hadde på seg hennes kolleksjon og wow…
Merket du deg noen utfordringer eller noe kritikkverdig knyttet til organiseringen av moteukene denne sesongen?
-Egentlig ikke, men nå er jeg en relativt positiv person vil jeg si, som heller tenker løsninger i stedet for problem. Jeg er også fullvaksinert, så livet var enklere for meg enn for eksempel venninnen min som ikke har vaksinert seg.
Utenom Covid-relaterte utfordringer, støtte ikke Ebo på noen problemer. Hun er enda mer gira og klar for neste sesong.
-Ser ut som neste år blir mye low rise på bukser og skjørt og så videre, noe jeg ikke er kjempefan av. Men det ser også ut som det blir en del kule detaljer og farger også, så jeg skal nok ikke gå naken!
-Jeg vil jo egentlig gjøre moteuken for menn også ettersom jeg bruker mye gutteklær og faktisk deler mye med kjæresten min. Jeg liker ting oversized og synes guttene har kulere fit enn det mye av jenteklær har.