Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Moteuken for menn: Det beste fra Italia

Herrenes «fashion month» er i full vigør. Sirkuset startet i London, før det i forrige uke flyttet seg til eksellensens frontlinje – Italia, nærmere bestemt Milano og Firenze.

Av: Sondre Tungodden Torkelsen

Der arrangementet i motehovedstaden er preget av tradisjonelle moteshow, er Firenzes versjon først og fremst en utstillingsmesse. Begge versjonene kunne by på godbiter fra både den kontemporære, klassiske og luksuriøse verden.

Her er noen høydepunkter:

PITTI UOMO:

Firenze var en gang renessansens origo, i form av Leonardo Da Vinci, Rafael, Michelangelo, og bevegelsens store velgjørere – Medici-slekten. Noen hundre år senere ble Firenze et slags origo for menswear (i sær avarten formalwear) sin reintroduksjon til et bredt publikum. Denne gjenfødelsen skjedde sådan i Medici-bestilte «Fortezza da Basso».

I år huset fortet to av motebransjens kjæledegger; det legendariske japanske merket Undercover, og magasin-cum-kleskolleksjon, 032c.

032c:

Berlin har blitt et mekka for kultursmeder av alle slag – fotografer, billedkunstnere, musikere, klubber, skribenter. I snart to tiår har 032c vært byens ekkokammer og eksponert byens mange unike aktører for omverdenen, og er således lenket til den tyske hovedstadens kulturidentitet.

Når de nå viser sin første kleskolleksjon, designet av magasinets co-founder Maria Koch, føles det som en helt naturlig 032c-aktivitet. Modellene er designernes egen familie, venner, kollegaer og samarbeidspartnere – alle fra bydelen Kreuzberg i Berlin.

Kolleksjonen er en videreføring av magasinets rolle som både kurator, tastemaker og kreatør – den henter inspirasjon fra kontemporære aktører som Heron Preston og Demna Gvasalia, samtidig som den bringer Chevignon frem i et lys det aldri har vært i før.

Allikevel – og herunder ligger 032c’s briljans – kolleksjonen er svøpt i det som er en umiskjennelig 032c-stil. Se noen av våre favoritt-looks under:

https://www.instagram.com/p/Bd8bmZdnN6l/?taken-by=032c
https://www.instagram.com/p/Bd5WzG8nay0/?taken-by=032c

Undercover & Takahiromiyashita The Soloist:

Jun Takashis Undercover delte runwayen med Takahiromiyashita The Soloist, i det som er en symbiose av deres respektive estetikker. Der Takashi leker med tradisjonelt kjønnsinndelte silhuetter og referanser til amerikansk popkultur, fantaserer Miyashita om en monokrom eleganse gjenskapt med et formål om isolasjon.

Hver for seg er de to designerne legendariske figurer på den internasjonale motescenen – sammen fører de en tilnærmet ordløs samtale om eksistens, system og livsløp, slik bare japanske eksentrikere kan.

#UNDERCOVER #MENS #18aw “order-disorder” collection at Pitti Immagine Uomo 93

A post shared by UNDERCOVER (@undercover_lab) on

MILANO:

Den nord-italienske byen er, kanskje etter Paris, den viktigste motebyen vi både har og har hatt. Der Firenze kanskje har tatt over litt av den kontemporære delen av «formalwear», er Milano fortsatt tungvektere når det kommer til luksus og håndlagde kvalitetsdesign.

Giganter som Versace, Prada, og Guiseppe Zanotti har alle blitt fostret opp og har fortsatt sine hovedseter i Milano.

I senere tid har merker som Marcelo Burlon, Off-White og Heron Preston etablert seg i byen, uten å ha verken maternal tilhørighet til Milano eller en stil som kan sies å reflektere dens estetiske historie. Det medfører at moteuken ikke bare er en selv-opphøyende fest, men også en viktig brikke i å gi nytt liv til tungvekteren.

Palm Angels:

Palm Angels er «nye» Milano i et nøtteskall. Merket har et engelsk navn, henter sin inspirasjon fra strendene i California, og ble grunnlagt som en fotobok av en italiener som også er creative director i det franske merket Moncler; som har sitt hovedkvarter i nettopp Milano.

Francesco Ragazzis avslappete og stilsikre klær har lenge vært en favoritt hos amerikanske rappere som Playboi Carti og A$AP Rocky. For høst/vinter 2018-kolleksjonen flytter han inspirasjonen vekk fra surferne i Malibu til slettene i midtvesten. I Ragazzis visjon går Cowboy-sensibilitet og klassisk amerikansk workwear hånd-i-hånd med goth-elementer med en dæsj av BDSM, og skaper en behagelig harmoni mellom det stramme og det komfortable.

Monday.

A post shared by Francesco Ragazzi (@palmangels) on

Versace:

Donatella skuffer aldri, ei heller nå. Som vanlig presenterer hun sin visjon for den moderne mann, med både klassiske snitt med nøytrale farger som marineblå og beige, og innovative silhuetter med utfordrende prints. Versace er best når de elegant balanserer på linjen mellom kaos og orden – kun trente øyer kan sjonglere så ulike visuelle identiteter uten å miste sin egenart.

Det er dog sneaker-samarbeidet mellom Versace og Tity Boi aka 2 Chainz som stjeler showet. Skoen følger opp chunky-trenden med en såle som er direkte inspirert av rapperens alias. Undersålen er formet som to gullkjeder, mens midtsålen og skoens øvre del er drapert i medusa-mønsteret og Versaces distinkte estetikk.

For the culture.

A post shared by Salehe Bembury (@salehebembury) on

Prada:

Donatella Versace og Miuccia Prada er motebransjens åndelige beskyttere. I flere tiår har de to stått på barrikadene for innovativt design – både for dame og herre. Begge leverer nok en gang glimrende kolleksjoner.

Miuccias nøye kuraterte fargepalett, kombinert med funksjonelle stoffer som nylon, og mix’n’match-prints (de kortermede skjortene er fenomenale) er helt i tråd med Pradas historikk som både en pioner for det elegante og sartoriale, og det fremadrettede.

Hun ga også stafettpinnen videre til gjestedesignere, blant annet den legendariske nederlandske arkitekten Rem Koolhaas (bokens hans S, M, L, XL omtales som arkitekturbibelen). Hans frontback er et prima stykke design.

Hovedbilde via Instagram @Versace_official

Les også: Bli med inn i Gianni Versace tidligere luksushjem 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer