Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:

H&M har siden deres aller første, store samarbeid i 2004 med Karl Lagerfeld plukket fra øverste hylle blant sjefsdesignere og kjendiser. Alle fra Donatella Versace og Martin Margiela, til David Beckham, The Weeknd, og it-konseptbutikken Colette – som forøvrig lukker sine dører denne måneden. Denne uken ble det kjent at rapperen og produsenten G-Eazy er den neste som skal samarbeide med den svenske kleskjeden.

– For to år siden beskrev amerikanske Vogue den spanske stylisten, modellen og dj’en Sita Abellan som en «star on the rise». Da hadde hun allerede figurert på catwalken til Fenty x Puma og i musikkvideoen til «Bitch better have my money», i tillegg til å være Jeremy Scott sin muse, være signet som modell for anerkjente Wilhelmina i New York, dj’e rundt om i Europa OG drive en mote pop-up sjappe for lovende designere i Milano. På torsdag ble det kjent at hun kommer til Norge. 

– Slutten på året markerer alltid oppsummeringer og kåringer av ymse slag. Motesiden Lyst, som fungerer som en slags mellommann og søkemotor innen netthandel, har over 80 millioner brukere globalt. Denne uken har de avslørt hva som var de aller mest søkte stikkordene på deres side i 2017.

– Allerede i september skrev den anerkjente finanssiden This is Money om H&M sin nedgang i overskudd på hele 20% fra fjoråret. Ifølge dem var årsaken til dette at den svenske kjeden er i ferd med å tape den beinharde konkurransen på nett. Fredag ble det kjent at det totale salget for H&M i fjerde kvartal har falt med to prosent, mens analytikerne forventet at det skulle stige med nesten fem prosent. Resultatet av dette er at H&M kommer til å legge ned en del fysiske butikker fremover, og vente med  – eller kansellere – eventuelle planer om nyåpninger.

– Hvert år presenterer fargereferansesystemfirmaet hvilke pigmenter de tror vil prege det kommende året. For 2017 spådde de at det var «greenery» som kommer til å sette spor på året – og det hadde de kanskje rett i med grønne planter og avocado som preger hver Instagram-feed. Tidligere i høst pekte Pantone på tolv farger de mente ville bli de mest trendy fargene fremover. Men nå har de plukket ut én av de som de mener vil bli årets mest populære farge. De tror at det er fargen «Ultra Violet» vil bli årets farge for 2018.

– Den norske modellen Christoffer Fagerli hadde moteverdenen i sin hule hånd på midten av 2000-tallet, med kampanjer for Dior og Lanvin, og gikk stadig på de mest prestisjetunge catwalkene. Han var spådd en lang karriere, da han plutselig takket for seg. I juni i år dukket han plutselig oppBalenciaga sin catwalk sammen med sine tre barn. Denne uken ble det kjent at han og barna også figurerer i merkets nye kampanje. 

Les også: – Jeg forstår ikke hvorfor man må dele inn kropp i petit, «normal» og stor

Siste saker

Mest lest nå
Les mer