Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– I mars i fjor ble det kjent at Kering og Stella McCartney ville avslutte samarbeidet. På det tidspunktet hadde designeren vært under vingene hos det franske luksusselskapet i hele 17 år. Nå har den britiske designeren gått over til erkefienden LVMH.
– En av prinsesse Dianas mest velbrukte collegegensere ble denne uken auksjonert bort for nesten en halv million kroner. Det var i nettopp denne genseren hun på et tidspunkt spilte paparazziene et puss.
– Supermodellen Elsa Hosk har hele 5,4 millioner følgere på Instagram – og er etter hvert blitt kjent for sin stilige klesstil. Nå har hun teamet opp med et amerikansk it-denimmerke om en samarbeidskolleksjon.
– Nylig nådde august-utgaven av Harper’s Bazaar China med Rihanna på coveret bladhyllene. Selv delte hun også bildet på Instagram, noe som nå har generert mer enn 1,8 millioner likes. Men ikke alle er like fornøyd; den amerikanske artisten får nemlig kritikk for kulturell appropriasjon.
– Mandag la rapperen Nicki Minaj ut en video hvor hun var ikledd et tyggegummi-rosa antrekk signert Fendi. Nå ryktes det at hun skal samarbeide med det italienske motehuset.
– I 2018 ble det kjent at Riccardo Tisci hadde takket ja til å hoppe inn som kreativ leder for Burberry etter Christopher Bailey. Siden den gang har han gjort en rekke store endringer hos det britiske motehuset. Denne uken var tallenes tale klar; hvordan har det gått med merket under Tiscis ledelse?
– Forretningsmannen Bernard Arnault har sittet som administrerende direktør for LVMH siden slutten av 80-tallet, og klart å hanke inn mengder av verdens største motehus. Nå er han blitt verdens nest rikeste – bare slått av en suksessrik amerikaner.
– Stella McCartney har i mange år samarbeidet med den tyske sportgiganten Adidas. Nå slippes en bærekraftig kolleksjon – der en av hettegenserne er verdens første helt resirkulerbare.
– Zara har ofte blitt kritisert for sin produksjonspraksis, både når det gjelder bærekraftighet og menneskerettigheter. Nå endrer de førstnevnte; Denne uken ble det nemlig kjent at kleskjeden blir 100 prosent bærekraftig fra og med 2025.