Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Supermodell Helena Christensen ble kritisert for å kle seg for ungt av den tidligere redaktøren for britiske Vogue Alexandra Schulman. Christensens kjendisvenner gikk raskt ut og støttet henne – i tillegg til at hun også selv etterhvert, på diplomatisk vis, svarte på kritikken.
– Anthony Vaccarello tok over som kreativ leder for Saint Laurent i 2016, etter den tidvis kontroversielle Hedi Slimane. Nå overrasker han med å hanke inn skuespiller Keanu Reeves som ny kampanjemodell for det franske luksusmerket.
– Det danske smykkemerket Dyrberg/Kern har eksistert i 34 år. Tidligere denne uken begjærte de seg konkurs som følge av blant annet sviktende salgstall de siste årene.
– Virgil Abloh har gjort anførselstegnet til et av sine fremste kjennetegn. For få dager siden ble det kjent at merket hans Off-White saksøker merket Rastaclat for å designe og selge armbånd som bruker anførselstegn og en rød strips – på tross av at de ikke har tatt patent på symbolet.
– Og det er flere nyheter angående Off-White denne uken; Virgil Abloh får nemlig mangfold-kritikk etter at han delte bilder fra merkets forsinkede julefest, og nærmest ingen av de ansatte var ikke-hvite. Dette førte til at han senere måtte gå ut og forklare seg.
– Sonia Rykiel huskes som en av verdens største og mest innflytelsesrike moteskapere. Selv gikk hun bort 86 år gammel i 2016. Nå har merket hun startet søkt om to måneders konkursbeskyttelse fra den franske handelsdomstolen etter flere tøffe år økonomisk.
– Stadig flere sneakersmerker relanserer gamle favoritter for tiden, og New Balance er intet unntak. De har teamet opp med en rekke skandinaviske personligheter når de nå relanserer klassikeren 990v5. Blant modellene i kampanjen er norske Anna of the North.
– I vinter kunne Melk & Honning avsløre store endringer for den norske skjønnhets- og velværekjeden Vita. Først denne uken ble resultatet av den nye strategien kjent; Vita og Vita Exclusive slås sammen til ett varemerke.
Hovedbilde: Sonia Rykiel AW’18-kampanje