Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Karl Lagerfeld er død, 85 år gammel. Det har lenge ryktes at motedesigneren har slitt med skrantende helse, noe som ble ytterligere underbygget da han for første gang gikk glipp av Chanel haute couture-visningen i Paris tidligere i år. Hans arvtaker hos Chanel er allerede på plass.
– Karl Lagerfelds begravelse blir i tråd med designerens eget ønske en privat seremoni forbeholdt familie og venner. Det bekrefter Chanel i en dødsannonse i den franske avisa Le Figaro torsdag. En farvel-seremoni vil arrangeres på et senere tidspunkt, melder motehuset som viser sin nyeste kolleksjon under moteuka i Paris 5. mars.
– Burberry legger seg flate etter kritikk. Det var den London-baserte modellen Liz Kennedy, som selv var en del av line-upen under det britiske motehusets visning under moteuka i London, som først reagerte på et tilbehør i kolleksjonen formet som en renneløkke. «Selvmord er ikke mote», skriver modellen til bildet på sin Instagram-konto. Nå trekker Burberry tilbehøret fra kolleksjonen.
– Motebransjens egen vaktbikkje Diet Prada hinter om tette bånd mellom Kim Kardashian og fast fashion-kjeden Fashion Nova.
– Mulberry i Oslo er på flyttefot. Det meldte Melk & Honning i fjor høst. Nå er det klart hvor det britiske motehuset åpner dørene.
– Footlocker kjøper seg inn i resell-gruppen Goat. Hva skjer når gigantene nå for alvor entrer annenhåndsmarkedet?
– Nisjekinoene i Oslo går sammen om nytt samarbeid. Det melder Kunstnernes Hus i en pressemelding. Kunstnernes Hus Kino, Vega Scene og Cinemateket i Oslo har alle kuraterte program hvor filmens kunstneriske verdi er et viktig premiss for utvalget og der filmene sees i en sammenheng.
Hovedbilde: Karl Lagerfeld under Chanels SS12-visning i Japan. Foto: Adam Pretty/Getty Images for Chanel.