Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:
– Anna Lotterud, som er en del av den musikalske duoen Anna of the North, kom denne høsten med sitt første album Lovers. Nå tar hun steget ut i nytt territorium og debuterer med sin første kleskolleksjon bestående av baseplagg som er spesielt tilpasset det artisten selv ønsker å ha på seg på scenen- Denne uken fikk hun skryt for det hos ingen ringere enn Vogue.
– Hvert eneste år publiserer finans-bibelen Forbes lister over de best betalte aktørene innenfor alle bransjer. Disse listene inkluderer best betalt i musikkindustrien, filmbransjen – og de best betalte modellene. Supermodell og ikon Gisele Bündchen har toppet listen i 15 år, men nå har hun mistet plassen sin. En av Jenner-søstrene topper listen i år.
– Sist gang en norsk modell figurerte i Vogue var det Norges diskuterbart største supermodell gjennom tidene, nemlig Iselin Steiro. I en noe melankolsk og dyster moteserie fra 2007 signert den britiske fotografen David Sims, figurerte hun i lag på lag av vintertøy sammen med den mannlige modellen Josh Parkinson. Nå, intet mindre enn ti år senere, har en ny norsk modell blitt ønsket velkommen inn i Vogue-varmen; nemlig Karoline Bjørnelykke.
–Fredag denne uken var det tid for den amerikanske tradisjonelle salgsdagen som har fått navnet «Black Friday». Butikkene oste av salgsplakater og tilbud. For noen kan det være muligheten til å kjøpe noe som har stått på ønskelisten en lang stund til en rabattert pris, men får flesteparten bidrar det kanskje bare til at man går over stokk og stein og kjøper ting man egentlig ikke har behov for. Derfor tar flere norske moteaktører avstand fra Black Friday i år. Varehuset Eger, konseptbutikken F5 og det norske klesmerket Holzweiler er blant de som heller fokuserer på «Give Back Friday».
– Hypen rundt Rihanna sitt sminkemerke Fenty Beauty da det ble lansert tidligere i høst var enorm. Spesielt mye snakk var det om det enorme utvalget av nyanser innenfor foundations; hele 40 ulike. Det får den Barbados-fødte superstjernen igjen for nå. Denne uken kåret nemlig Time Magazine Fenty Beauty til en av de aller beste oppfinnelsene i 2017.
– Foot Locker er vel etablert både i USA og Europa og kan skilte med 1835 butikker rundt om i verden, og er godt representert i våre naboland Sverige og Danmark. Den amerikanske kjeden har så langt holdt seg borte fra Norge. Våre egne sneakersbutikker som Stress, Tennis, Urban og YME har fått stort spillerom. Men Foot Locker har hatt planer om å etablere seg i det norske markedet en god stund. For et par år siden uttalte administrerende direktør for den verdensomspennende kjeden at de var på leting etter passende lokaler. Nå ser det ut til at den amerikanske skogiganten gjennomfører planene sine.
– I mange år har avokadoen vært den aller mest trendy matvaren. Med sin iøynefallende farge og spennende tekstur er den perfekt for hvilken som helst glamorøse Instagram-feed. Men nå er det en ny, men mindre grønn sak, som er på vei til å ta over. Glansdagene til avokadoen er over. Det er nemlig fikenene sin tur til å skinne.
Hovedbilde: La Perla SS’18-kampanje med Kendall Jenner
Les også: De fineste julekampanjene