Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Prada får blackface-kritikk for sin nøkkelring som skal ligne en ape. Det italienske luksusmotehuset har kommet med en beklagelse, og trekker nå produktene fra markedet.
– Nasjonalmuseet kjøper inn den norske motedesigneren Edda Gimnes. Gimnes’ arbeider vil sammen med et knippe andre norske motedesigneres bli vist frem for publikum når det nye Nasjonalmuseet åpner i 2020.
– Off-White saksøker det amerikanske barneklesmerket Brooklyn Lighthouse for plagiat. Streetwear møter high fashion-merket krever millioner av dollar i oppreisning for forfalskning, brudd på registrerte varemerker og falsk opprinnelsesbetegnelse, urettferdig konkurranse, bedrageri, falsk reklame og urettmessig økonomisk tap.
– Årets farge 2019 fra Pantone er Living Coral. Fargen, som mest sannsynlig kommer til å prege motebildet i året som kommer, beskrives som «en livsbekreftende koralfarge med en gylden undertone» som skal symbolisere vårt medfødte behov for optimisme og glede.
– Tennislegende Stan Smith har signert en livslang avtale med Adidas om å promotere deres Stan Smith-sko. Det er blant sportsgigantens mest populære sneakers-modeller.
– Det norske brillemerket Kaibosh er konkurs igjen. Butikken i Oslo og Bergen holder midlertidig stengt, mens gründerne arbeider med en videreføring av merket.
– Det er helt slutt for Rag & Bone i Oslo. Da butikken lukket dørene tidligere i høst var det i utgangspunktet for å flytte til nye lokaler. Det er nå lagt på is.
– Nei, Samsung skal ikke samarbeide med Supreme. Eller? Elektronikkgiganten annonserte samarbeidet under en lansering i Kina tidligere denne uka. Problemet er bare at det ikke er skate-merket Supreme, men Supreme Italia. Nå skal Samsung revurdere samarbeidet.