Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Det danske smykkemerket Maria Black åpner sin første butikk i Norge. Det kunne Melk & Honning avsløre denne uka. Butikken, som får adresse Prinsens gate, vil i første omgang være en pop up-butikk med eget piercing-studio.
– Er leken over for it-merket The Ordinary, spurte vi tidligere denne uka. Det virker den i alle fall å være for merkets grunnlegger Brandon Truaxe som de siste årene har kommet med en rekke merkelige utspill som blant annet inkluderer å poste et bilde av en død sau på Instagram, uttrykke sin støtte til Donald Trump og å true Brad Pitt. Nå går Estee Lauder, som er minoritetesaksjonær i Deciem, som eier både The Ordinary og skjønnhetsmerket NIOD, rettens vei for å fjerne Truaxe som administrerende direktør.
– Johan Lindeberg kjøper tilbake BLK DNM med hjelp fra norske Varner. Lindeberg skal fortsatt fungere som kreativ konsulent for J.Lindeberg, men fokuset vil nå være på BLK DNM som han grunnla i 2010 for så å forlate i 2015.
– Merker Oslo-butikkene Celine-effekten, spurte vi. Ja, mener både Vincci og Icon som fører Celine i Oslo. Mens førstnevnte merker en økt interesse for merkevaren, melder sistnevnte om sjokkerte kunder og det de mener vil være langt mindre innkjøp.
– Drakes klesmerke OVO skal etter sigende selge for 400 millioner kroner i år. Det melder Business of Fashion. Det var i 2015 at rapperen lanserte streetwear-merket OVO, October’s Very Own, sammen med kompisen Oliver El-Khatib.
– Nå er kampanjebildene fra H&M x Moschino-samarbeidet her, og med det alle plaggene fra kolleksjonen som dropper i november. Kolleksjonen er ikke overraskende i tro Moschino-stil med popkulturelle referanser, store logoer og statements.
– «Camp: Notes of Fashion» er temaet for neste års Met-utstilling og med det også årets motefest; Met-gallaen. Inspirasjonen er hentet fra et essay av den amerikanske forfatteren, skribenten og feministen Susan Sontag.
– Egmont kutter og rigger om «ung kvinne»-segmentet. Kuttet, som omfatter 29 årsverk, hovedsaklig redaksjonelle, skal spare magasinforlaget for 23 millioner kroner.
– Interbrands årlige oversikt over verdens mest verdifulle merkevarer ble sluppet tidligere denne uka. Det er fortsatt Nike som troner øverst på listen over motemerker, men det er luksussegmentet som vokser mest med både Louis Vuitton, Chanel, Hermes og Gucci som alle klatrer på lista.
Hovedbilde via