Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Halvparten av alle modellene under sesongens New York Fashion Week var ikke-hvite. Det var også klar oppgang når det kommer til transkjønnede og ikke-binære modeller denne sesongen. Det skriver The Fashion Spot.
– Norsk 19-åring er Hedi Slimanes Celine-favoritt. Han er både kampanjemodell og husmodell for det franske luksusmotehuset, og gikk Slimanes debutvisning for Celine under Paris Fashion Week fredag.
– Den norske modellen Signe Veiteberg har landet sin første internasjonale forside.
– Michael Kors kjøper Versace, og bekrefter med det ryktene. Og prislappen? 17 milliarder norske kroner.
– Moschino svarer på kopianklagene fra den norske designeren Edda Gimnes. Det var etter Moschino og sjefsdesigner Jeremy Scott sin visning i Milano tidligere denne måneden av Gimnes anklaget det italienske motehuset for å kopiere hennes design. Det var Melk & Honning som først omtale saken.
– Nå blir det enklere å shoppe via Instagram. «Et fellestrekk ved tilbakemeldingene vi har fått fra Instagram-brukerne er at de ønsker å kunne finne ut mer om produkter de liker med en gang de kommer over dem på feeden eller i Stories», sier Eva Chen, direktør for Instagrams motesamarbeid, til Vogue.
– Lesertallene for magasinene er klare. Når det kommer til vekst taper kvinnesegmentet noe, mens kategorien «voksen kvinne» holder seg stabil. Se hvem som er vinnerne og taperne her.
– Cartier har åpnet sin første butikk i Skandinavia, nærmere bestemt i Stockholm.
– Ferner Jacobsen er kåret til Årets butikk av Tekstilforum og Virke. «Prisvinneren er virkelig preget av en god balansegang mellom det å ta vare på tradisjoner og være fremsynt, nytenkende og åpen for nye driftsmodeller. Bygget på grunnpilarer som kvalitet, høy servicegrad, høyt kvalifiserte medarbeidere og godt håndtverk. En solid, veldrevet organisasjon med solid økonimi, preget av langsiktighet, men som alltid nytenkende og i stadig utvikling», heter det i juryens begrunnelsen.