Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Ivanka Trump legger ned sitt klesmerke med umiddelbar virkning. Årsaken skal være at presidentdatteren har sett seg lei på restriksjonene for å unngå interessekonflikter med jobben som seniorrådgiver i Det hvite hus. Nyheten kommer kort tid etter at Canadas største varehus kunne melde at de droppet merket i sine butikkhyller.
– Netflix-serien «Insatiable» får kritikk for fat shaming. Nå krever en underskriftskampanje serien stoppet.
– Erkebritiske Burberry ruster seg for fremtiden. Med Riccardo Tisci i sjefsstolen blir det store endringer for motehuset som nå melder om hyppigere og mindre leveringer av kolleksjoner – en drop-modell med inspirasjon fra streetstyle-merker som Supreme og som også motehus som Céline med Hedi Slimane i spissen sverger til.
– Første del av Oslo Runways off schedule-program er klart. Det supplerer on schedule-programmet som ble sluppet tidligere i år. Også sesongens visningarena ble offentliggjort denne uka. Det blir statsbygningen på Bankplassen 4.
– Elisbeth Stray Pedersen gikk ikke videre til finalen i The Woolmark Companys «The Woolmark Prize». Hun var nominert til prisen som har som hensikt å støtte opp under unge og lovende designere med et kommersielt potensiale og fokus på ull med sitt merke ESP.
– Både Gucci, Off-White og Balenciaga er på listen over de hotteste merkene dette kvartalet. Det er også Fendi som opplever Kardashian-effekten med en 8.plass opp fra en 17.plass fra i fjor.
– Prada gjør «comeback» etter å ha snublet de siste årene. Det italienske luksusmotehuset har gjort feil siden starten, mener storbank BNP Paribas luksusvaresjef Luca Solca i en kommentar på motenettstedet Business of Fashion.
– Også Alber Elbaz er tilbake. Det siste året har han samarbeidet med det amerikanske veskemerket LeSportsac om en serie nylonvesker, ryggsekker og weekendbags som lanseres under New York Fashion Week.