Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland.
– Kim Jones viste sin debutkolleksjon for Dior Homme under herremoteuken i Paris lørdag. Han tok over som kreativ leder for det franske luksusmotehusets herrelinje etter Kris Van Assche tidligere i år.
– Torsdag gjorde Virgil Abloh det samme for Louis Vuitton. Han ble utnevnt som kreativ leder for herrelinjen etter at Kim Jones takket for seg tidligere i år.
– På catwalken for Abloh under hans LV-debut var, i tillegg til en rekke venner av designeren blant dem Kid Cudi, Playboi Carti, Dev Hynes, Steve Lacy og London-rapperen Octavia, den norske modellen Vetle Emile. Han gikk sin første store internasjonale visning (og senere samme dag også for Yohji Yamamoto).
– Ikke alle hyller Ablohs første kolleksjon for det franske luksusmotehuset. På Instagram-kontoen Diet Prada, kjent for å luke ut kopier, etterligninger og «inspirasjon» på tvers av merker i motebransjen, får han gjennomgå. «Det Louis Vuittons herrelinje kanskje har tilegnet seg i ‘street-cred’ har de tapt i den avgjørende aspirasjonsfaktoren», skriver duoen til sine godt over en halv million følgere.
– Heller ikke Kanye West slipper unna. Også han anklages for å ha snublet i balansegangen mellom inspirasjon og kopi – igjen. Denne gangen med de nyeste Yeezy-kampanjebildene som skal minne om en fotoserie signert den amerikanske kunstneren Rita Minissi fra 2015.
– De nominerte til Bik Bok Runway Award er klare. Prisen, som er et samarbeid mellom kleskjeden og Oslo Runway, har som mål å løfte frem og anerkjenne unge designtalenter, og deles ut under Oslo Runway i august.
– USAs førstedame Melania Trump sjokkerte en hel verden da hun på vei for å møte flyktningbarn ved grensen til Mexico bar en Zara-jakke med påskriften «I Really Don’t Care. Do U?». I følge ektemannen Donald Trump skal jakken ha vært et stikk til media og deres «fake news», og ikke en kommentar til den pågående innvandringsdebatten.
– Jay-Z er ny kreativ direktør for Puma basketball. Han skal fungere som kreativ konsulent for både produktutvikling og markedsstrategi når sportsgiganten nå er tilbake på basketmarkedet etter to år. Men vil ha få et problem med dobbeltroller med en fot i Roc Nation og den andre i Puma?
– Nettgigant ASOS stopper salget av produkter med mohair, silke, kasjmir og fjær. Nå hylles de av dyrevernorganisasjoner
– Magnus Thorud, Mats Alver og Kyrre Alver ved Blender Agency/BA-Group/Blender Retail har to år på rad tronet på toppen av Melk & Honnings kåring av mote-Norges mektigste. Nå trer Thorud ut av den daglige driften i Blender Group.
– Manolo Blahnik satser på herre, blant annet med åpningen av det som blir den spanske skodesignerens første herrebutikk. I første omgang vil herrekolleksjonen bestå av 35 par sko i totalt 134 variasjoner. Herre skal på sikt utgjøre 20 prosent av selskapet.