Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukens viktigste motenyheter fra inn- og utland.

– Sesongs moteuker fortsetter. Mandag var siste dagen for Milano Fashion Week, og blant visningene ‘alle’ snakker om er Gucci med sjefsdesigner Alessandro Michele i spissen. Men ikke alle var like begeistret for verken drager eller falske hoder på catwalken. Blant dem designer Giorgio Armani som uttalte til WWD at han var «forvirret» over valget. «Nei, jeg vil ikke være en del av dette. Mote kan ikke være et middel for å få mediene til å snakke om deg. Vi må bevege og røre folk, men uten at det går helt over styr – det blir alt for lettvint. Jeg har aldri ønsket å lure forbrukerne, og det jeg viser på catwalken vil være det kundene kan finne i butikkene», skal han ha sagt ifølge nettstedet. Det er ikke første gang Armani uttrykker bekymring for motens status. Ifølge WWD skal han i lengere tid har beklaget seg over enkelte av hans designerkolleger som «gjør alt for å få oppmerksomhet og som gjør mote til et sirkus».

– Mens designerne og motehusene viser oss hva de tror blir det neste store både for denne og kommende sesonger, spår Business of Fashion status for hele bransjen. Tidligere denne uka slapp motenettstedet en fersk rapport om motens status anno 2018. I den årlige rapporten, utarbeidet i samarbeid med det internasjonale konsulentfirmaet McKinsey, identifiseres ti nøkkeltrender som vil definere moteagendaen dette året.

– Denne uka ble det endelig klart hvem som tar over stillingen som sjefsdesigner for Burberry etter Christopher Bailey som nylig takket for seg etter 17 år. Han viste sin siste kolleksjon for det erkebritiske motehuset under London Fashion Week,der blant andre danske prins Nikolai gjorde sin debut på catwalken. Det er altså den italienske designeren Riccardo Tisci som blir ny sjefsdesigner for Burberry. Han har tidligere vært kreativ direktør for motehuset Givenchy.

Les også
Fast fashion-kjede konkurs for andre gang

– «Cute, YSL». To ord som fikk sosiale medier til å koke denne uka. Det kan nemlig virke som om Kim Kardashian West, som for tiden er i Japan med ektemannen Kanye West for å skyte kampanjen til Yeezy Season 6, beskylder Saint Laurent for kopiering. På sin Instagram story postet hun ut et bilde fra det franske motehusets PFW-visning med overnevnte caption. Bildet viser en modell som går under paneler av lys – et set design som minner om ektemannens stage design under den nylige Saint Pablo-turnéen. Men bør man egentlig kaste stein når man sitter i glasshus?

– Versaces egen Donatella hylles i ny serie. Nei, det er ikke en ny sesong av American Crime Story, serien som denne sesongen tar for seg mordet på broren Gianni Versace og som familien selv har tatt avstand fra, men en serie initiert av CNN Style. Mediestasjonen har hentet inn selveste Claudia Schiffer som gjesteredaktør for serien som består av en rekke kortfilmer der tyske supermodellen undersøker hva det innebærer å være et ikon og der hun hyller noen av de personene hun har jobbet med gjennom sin karriere.

– Vogue og Vice setter på bremsen på sitt redaksjonelle samarbeid. Det melder Digyday UK. Det skal være Vogue som har tatt avgjørelsen. Samarbeidet mellom de to ble annonsert i oktober i fjor, og kom som en overraskelse på mange. Da flere toppleder på Vice ble anklaget for seksuell trakassering i desember i fjor, trodde mange at samarbeidet hang i en tynn tråd. Tidlig i februar i år skal imidlertid begge parter ha forsikret om at alt gikk etter planen. Frem til nå. Hva som skjer videre er usikkert, men det er altså ikke satt noen endelig dato for oppstart, noe som jo ikke akkurat virker lovende.

Les også
Gamle favoritter tilbake på runwayen under moteukene

– #SideProfileSelfie har blitt en challenge på sosiale medier. Det er den britiske journalisten og forfatteren Rhadika Sanghani som startet det hele med et innlegg på nettsiden Grazia Daily. Hun vil ta sideprofil-selfien tilbake, og formålet med challengen skal være å bryte tabuet rundt store neser ved å hylle og gjøre stas på nesa i sosiale medier. Hundrevis har allerede kastet seg på trenden med egne…neselfies? Nelfies?

– Apropos mangfold. Den britiske kleskjeden Missguided har lansert prøvedukker med både strekkmerker, fregner og vitiligo – hudsykdommen som blant andre toppmodell Winnie Harlow har. Dukkene er også av ulik etnisitet. Det hylles på sosiale medier, men noe mangler? Flere uttrykker nemlig undring over at prøvedukkene kun er i størrelse xs. Det er ikke første gang kleskjeden har fått kritikk. Tidligere i år ble de blant annet anklaget for å ha kopiert Kanye Wests Yeezy Season 6, og i fjor vår ble det ble oppdaget at pels fra katter hadde blitt brukt ulovlig i skoene deres.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer