Melk & Honning oppsummerer ukens viktigste motenyheter fra inn- og utland:
– De ti siste årene har den svenske kleskjeden økt tempoet når det kommer til lansering av nye butikk-konsepter. I fjor kom ARKET ut. Nå setter H&M en ny spiller ut på brettet; /NYDEN, som enkelt og greit har fått navnet sitt fra svenske «ny» og «den». Ifølge dem selv er målet for den splitter nye kleskjeden å rette seg mot millennials, for å tilby dem billig luksus, og /NYDEN vil hverken følge trender, den tradisjonelle motekalenderen eller vanlige sesonger.
– Torsdag avslørte W Magazine forsiden av deres første nummer for 2018, det samme gjorde britiske Vogue med sin februarutgave. Men det var én ting ved det hele som både irriterte og forvirret motefansen: Forsidene til de to konkurrerende motemagasinene er akkurat den samme. Begge to viser skuespillerne Margot Robbie og Nicole Kidman kledd kjoler og hansker i søte pastellfarger, signert fotograf Juergen Teller.
– Over 300 kvinner i Hollywood – deriblant noen av bransjens største navn som Natalie Portman, Emma Stone, Cate Blanchett og Reese Witherspoon, går sammen i en kampanje som skal understreke at det ikke lengre er rom for trakassering. Årets Golden Globe-prisutdeling går av stabelen 7. januar, og det vil være der kampanjen som har fått navnet «Times Up» for alvor slås i gang. For å vise at de nå er lei av trakassering vil flere av de store stjernene og ansatte i bransjen stille opp på den røde løperen i et svart antrekk.
– Den norske designeren T-Michael hylles internasjonalt for sitt arbeid med den japanske kimonoen. Prosjektet skal ha blitt til etter at T-Michael traff grunnleggeren av det japanske klesmerket Y & Sons, for drøye tre år siden. Møte mellom de to skal ha vært starten på et helt nytt kapittel: Den japanske kleskjeden ønsket nemlig at T-Michael skulle redesigne det klassiske og tradisjonelle klesplagget. Reiselivsmagasinet «Time Out» nominerte T-Michael med kimonoene under navnet «T-Kimono» i den æresfylte kategorien «Årets Produkt».
– I anledning moteuken for menn som startet i London fredag denne uken, har den britiske utgaven av Vogue gjort et intervju med den norske modellen Jeenu Mahadevan.
– Acne Studios har gjennom de siste årene utviklet seg til å bli et anerkjent luksusmerke over hele verden. Det Stockholm-baserte merket ble grunnlagt i 1997 av Jonny Johansson – som fortsatt fungerer som sjefdesigner. Helt siden 2009 har Acne Studios holdt to årlige visninger under den prestisjefylte moteuken i Paris – men for den kommende sesongen går de derimot en annen vei. I en mail til Melk & Honning forteller Global PR Coordinator at de har valgt å trekke seg ut fra Paris Fashion Week til fordel for å holde visning «off-schedule» under «haute couture»-uken, som også holdes i Paris.
Hovedbilde: Fra Acne Studios Resort 2018 look book, med den legendariske supermodellen Veruschka.