Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:
– Etter en pangstart og millioninntekter i et tiår, måtte Moods of Norway slå seg konkurs etter flere år med lav lønnsomhet på onsdag. Det norske klesmerket er kanskje aller mest kjent for sine PR-stunt og ståhei. Her er de som huskes aller best.
– Butikken til det italienske klesmerket Fiorucci representerte alt som var kult på 70-tallet og filialen i NYC var stedet Studio 54s stamgjester hang på dagene. På 80-tallet måtte de stenge dørene, men nå, 27 år etter, er endelig det ikoniske merket og butikken tilbake.
– 2017 markerer 20 år siden drapet på Gianni Versace. I den forbindelse ble showet under Milan Fashion Week denne uken ekstra ekstraordinært. Cindy Crawford, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Carla Bruni og Helena Christensen, modellene som svermet rundt han på 90-tallet, avsluttet showet i glitrende gullkjoler med George Michael’s «Freedom» over høyttalerne.
– Juicy Couture hadde sin storhetstid på begynnelsen av 2000-tallet. Men nå gjør det amerikanske merket, som er mest kjent for sine velurdresser, comeback. Med kjendisstylisten Jamie Mizrahm i sjefsstolen presenterte de en helt ny retning under New York Fashion Week.
– Konseptbutikken YME Universe på Paleet og det norsk/italienske skomerket Diemme har gått sammen om en skokolleksjon. Samarbeidet består av tre skomodeller som skal være perfekt for det norske høstværet.
– Luksusbutikken Kamikaze har holdt til i Hegdehaugsveien i over 30 år. Nå stenger de dørene og åpner to nye butikker i Oslos nye shoppingstrøk, Promenaden Fashion District.
– Norske Signe Veiteberg debuterte på catwalken til Prada under Milano Fashion Week. Den 17 år gamle modellen var hentet inn eksklusivt for det italienske motehuset, som betyr at hun ikke kan gå noen andre visninger under moteuken. Dette er en av de største godkjenningsstemplene til modeller, og med dette er Veiteberg sikret en internasjonal karriere.
– Liliane Bettencourt døde den 20. september i hjemmet sitt utenfor Paris. Bettencourt var arvingen til kosmetikkmerket L´Oreal og var verdens rikeste kvinne. Hun ble 94 år gammel.
– Jimmy Choo samarbeider med streetwear-merket Off-White. Skokolleksjonen vil bli presentert på catwalken under visningen til Off-White under Paris Fashion Week i slutten av måneden.
Hovedbilde via Dazed
Les også: Skjønnhetsprodukter for underlivet – den nye trenden?