Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukas viktigste motenyheter fra inn- og utland:

– Kvinner i overgangsalderen er i vinden. Unge damer har begynt å kle seg som om de var preppy, middelaldrende middelklasse-kvinner fra USA, på ferie i sommerhuset sitt på 90-tallet. Manrepeller har valg å kalle det for «Menocore» – altså menopause-core, hardcore overgangsalder-stil. 

– Instagram sin suksess er udiskuterbar, og appen scorer spesielt høyt hos de moteinteresserte. Men nå er det en ny app som vil forsøke å få fashionistaene til å dyrke interessen sin enda dypere. Danske Ane Schack Fønss Bach har nemlig skapt bildedelings-appen Garderobe. 

– I år er det 20 år siden hele verdens yndlingsprinsesse Diana døde i en trafikkulykke i en tunell i Paris. Tidligere denne uken slapp nyheten om at Virgil Abloh, som står bak merket Off-white, har basert hele den kommende kolleksjonen, bestående av 40 ulike looks, på den britiske prinsessen.

– I disse dager tikker høstkampanjene fra motehusene inn én etter én. Kolleksjonene treffer butikkhyllene og man gjør derfor alt i sin makt for å få deg til rette oppmerksomheten mot deres merke – og forhåpentligvis til å trekke kredittkortet. De henter inn verdens beste motefotografer, supermodeller og prøver muligens å heve et par øyenbryn. Fra utenomjordiske reiser med besøk fra dinosaur-tiden, til søppeldynga og «crazy cat ladies» – her er sesongens hittil beste kampanjer.

– I mai forlot Sabastian Suhl stillingen sin som konsernsjef for Marc Jacobs. Han gikk av etter kun tre år, ettersom det amerikanske klesmerket har opplevd stor nedgang. Eric Marechalle er nå på vei inn. I forbindelse med en større omstrukturering er det nå også usikkert om mannen som har gitt sitt navn til merket, nemlig Jacobs selv, får fortsette. 

– Det danske sminkemerket Kjær Weis, som ble grunnlagt av Kirsten Kjær Weis, har oppnådd stor suksess i USA og er nå basert i New York. Merket går under initialene KW og Kim Kardashian sin nye makeup-linje markedsfører seg med bokstavene KKW. Den danske firmaet er redde for at forbrukerne vil blande de to sminkemerkene, og saksøker nå reality-stjerna. 

– Tidligere i år ble det kjent at 90-talls favoritten Helmut Lang har valgt å rebrande og relansere. Med seg på laget har de blant annet fått Hood By Air-designeren Shayne Oliver, som vil debutere med HELMUT LANG SEEN BY SHAYNE OLIVER under moteuka i New York i september. Denne uka slapp kampanjen med kjente personer som Larry Clark, Alek Wek og «I love dick»-forfatteren Chris Krauss.

(Hovedbilde: Helmut Langs nye kampanje)

Les også: Melk & Honnings toppliste: Cropped jeans

Siste saker

Mest lest nå
Les mer