Moteuka oppsummert: Har du gått glipp av dette?

Melk & Honning oppsummerer ukens viktigste motenyheter fra inn- og utland:

#MeToo-kampanjen har nådd moteverden, og det rulles stadig opp nye skandaler. Denne gangen er det den amerikanske storavisa The Boston Globes mye omtalte Spotlight-team, fra filmen ved samme navn, som avdekker det som igjen skal være omfattende seksuell trakassering i modellbransjen. I artikkelen, som står på trykk i avisas søndagsutgave i dag, står 50 modeller frem med alvorlige anklager mot minst 25 fotografer, men også agenter, stylister, casting-ansvarlige og andre i bransjen. Blant de navngitte personene som får anklager mot seg er fotograf Patrick Demarchelier, David Bellemere, Greg Kadel, Andre Passos og Seth Sabal samt stylist Karl Templer. Alle nekter de for samtlige anklager eller sier at eventuelle seksuelle relasjoner var med samtykke. Det skjer bare uker etter at The New York Times kunne avsløre at flere mannlige modeller hadde kommet med beskyldninger om seksuell trakassering, rettet mot fotografene Mario Testino og Bruce Weber. Kort tid etter tok den mannlige modellen Christopher Cates et oppgjør med trakassering av menn i et åpent brev.

– En offentlig barneskole i Ginza-distriktet i Tokyo, Japan innfører nå Giorgio Armani-skoleuniformer for barna. Det var Huffington Post Japan som først omtalte saken. Designer-uniformen vil koste rundt 80,000 yen, noe som tilsvarer rundt 6000 norske kroner – tre ganger så mye som de allerede eksisterende skoleuniformene koster. Det får foreldrene til barna ved skolen til å se rødt. «Jeg trodde poenget med skoleuniformer var at de skulle forhindre diskriminering,» tvitrer en. Saken har vakt stor oppsikt, og har nådd helt til budsjettkomiteen i den japanske regjeringen der både den japanske finansministeren og utdanningsministeren har uttalt seg om saken, uten at det ser ut til å forandre rektors avgjørelse.

Jason Wu gir seg hos Hugo Boss, og det tyske motehuset mister igjen sin kreative leder. Den Taiwan-fødte, New York-baserte designeren startet sitt eget merke i 2007, og det skal være grunnen til at nå forlater sjefsstolen hos Boss, skriver Business of Fashion, som først omtalte nyheten. Tirsdag kveld presenterte Wu sin siste kolleksjon som kreativ leder i Boss Womenswear under NYFW.

Den samme moteuka byr på drama i kulissene. Onsdag gikk streetstyle-fotograf Adam Katz Sinding, som på Instagram går under navnet Le21eme, hardt ut mot streetstyle-kollega Mr.Newton. Det var på sin egen Insta-story at Sinding delte anklager mot Mr.Newton til sine rundt 465,000 følgere. Dårlig oppførsel og stygge kommentarer skal være grunnen til at Sinding nå mener at nok er nok. Det skal inkludere både verbalt og fysisk angrep både på Sinding selv, men også andre fotografer, en British Fashion Council-bil og Cara Delevingne.

Verdens største luksusmarked Kina sliter med designkopier. Det er ikke bare et stort problem for merkene, men også for forbrukerne som ikke kan være sikre på at det de kjøper faktisk er ekte. Nå lanserer China Electronic Commerce Association det første statlig støttede senteret for vurdering av luksusvarer der forbrukerne på egenhånd enkelt skal kunne verifisere ektheten dersom de er i tvil. Det er Jing Daily som først omtalte saken denne uka.

– Lørdag kveld takket Christopher Bailey for seg etter 17 år i Burberry. Han har vært tilknyttet det britiske motehuset i nesten 20 år, både i rollen som designsjef, kreativ leder og administrende direktør. De siste årene har han gjort en rekke innovative grep, blant annet ved å innføre en See Now, Buy Now-modell, fusjonere dame- og herrevisningene samt å samarbeide med it-designeren Gosha Rubchinskiy om en kolleksjon. Hans siste kolleksjon for Burberry, som ble vist under London Fashion Week lørdag kveld, bestod av hele 85 dame- og herrelooks totalt, og var en hyllest til mangfold med modeller som blant andre Adwoa Aboah og Cara Delevingne som henholdsvis åpnet og lukket showet.

– At det er et nært bånd mellom Chanel og Grand Palais i Paris, Frankrike er ikke noe nytt. Det franske motehuset med kreativ leder Karl Lagerfeld i spissen har siden 2005 hatt nettopp Grand Palais som location for sine ready-to-wear- og Haute Couture-visninger – hver gang med en ny vri enten det som en parisisk gatescene, en flyplass, en fransk hage eller en romstasjon. Nå spytter Chanel inn hele 25 millioner euro, noe som tilsvarer i overkant av 255 millioner norske kroner, i restaureringen av det arkitektoniske monumentet i hjertet av Paris.

Åpningsbilde: Burberry via London Fashion Week.